keskiviikko 8. heinäkuuta 2009

"Ekoautoon" lisää muskelia



"Ekoautojen" omistajat eivät olekaan niin ympäristötietoisia, kuin väittävät, ostajien vaatimuksesta uuden Toyota Priuksen tehoa on lisätty 20%.




UUSI PRIUS


"At the launch of the new-generation Toyota Prius in Sydney yesterday, chief engineer Akihiko Otsuka admitted the company had opted for a bigger, more powerful engine because customers had demanded it"

4 kommenttia:

  1. Käsittääkseni tuossa uudessa on ilmoitetut CO2 päästöt pienemmät kuin edeltäjässä vaikka moottori suureni.

    VastaaPoista
  2. Onko noin, se vaatisi melkoisen hyötysuhteen parannuksen ? Lainaamassani artikkelissa sanotaan, että uuden Priuksen CO2-päästöt ovat pienemmät, kuin BMW:n uuden minin, mutta onko
    sinulla dataa CO2:sta uusi Prius versus vanha ?

    VastaaPoista
  3. Jahas, jos Toyotaan on uskominen, uusi tuottaa 89 g/km ja vanha Prius 105 g/km CO2:a, eli olet oikeassa. Se on tehty kylläkin kaikenlaisin "konstein", mm. aurinkopaneelein katossa.

    VastaaPoista
  4. Moottori suurennettiin maantiekulutuksen vuoksi joka mennään hyvin pitkälti bensamoottorin voimin. Maantiellähän tuo vekotin motarivauhdeissa otti ainakin edellisen sukupolven osalta 6-0 pataan dieseleiltä. Pitää pistää tuommoiselle puolimoottorille lyhyet välitykset joka kostautuu sitten kulutuksessa.

    Jos siinä on sitten samalla fiksattu tuota hybridijärjestelmää seka- ja kaupunkiajoa ajatellen ei tuo parannus sinänsä tuulesta temmattu välttämättä ole.

    Tosin ei tuo "parannus" tee autosta siitä huolimatta kiinnostavampaa. Tylsyyksien tylsyys ja ai turkanen mille tuo näyttää. Miksi sen pitää näyttää ihan perästä vedettävälle pölynimurille?

    Aerodynamiikalla tainneet selitellä mutta sekin on huono selitys kun samoihin lukemiin on päästy oikeasti näteilläkin autoilla.

    VastaaPoista