autoblog Lotus Elisen alustalle ja korille rakennettu maailman ensimmäinen sähköurheiluauto "Tesla", Elon Muskien rahoittama ja Detroitin sijaan Piilaakson miesten rakentama, hävisi jo toisen oikeudenkäyntinsä "Top Gear"-auto-ohjelman testiryhmää vastaan, joka väitti, etteivät Teslan akut suinkaan kuljeta sitä väitettyä lähes 400 km:a (Kalifornian ilmastossa) eli EPA-testisykliä, vaan todellisuudessa Tesla hyytyi jo noin 90 kilometrin ajon jälkeen.
Asia on minulle läheinen, koska olin kirjeenvaihdossa Tesla-ryhmän kanssa, sain tutustua siihen lyhyesti Los Angelesissa ja piti kirjoittaa artikkeli Tekniikan Maailmaan. Päätoimittajan vaihdos kuitenkin muutti suunnitelmia ja minä sain vain "laatikon" juttuun (kuten kerron "Top Secret"-blogissani tarkemmin)ja korvauksen lentolipustani, Honkanen osti jutun Amerikan kirjeenvaihtajaltaan Ray Huttonilta ja antoi minulle potkut. Tässä juttu:
TM 19-2008 Kerroin "koeajosta" sitten myöhemmin nettilehden "e10bensiini" kolumnistina:
e10bensiini Olen edelleen Teslan postituslistalla, tässä uusin kirje valmistajalta:
Tesla promotion Eli vielä on matkaa sähköautolla käytännölliseksi kulkuneuvoksi. Voi vain kuvitella, kuinka kauan akku kestäisi meidän talvemme - 20 - 40 C:ssa ja kuinka huurussa ikkunat olisivat,kun lämmitykseen ei liikenisi sähköä!