
Useita vakavia vaaratilanteita lyhyen ajan sisällä. Oslossa kone törmäsi kenttävaloihin,mm. rengas vaurioitui,mutta noustiin ja lennettiin Helsinkiin. Shanghaissa A340:n (kuvassa) rengas räjähti nousukiidossa ja vaurioitti kahta koneen kolmesta hydrauliikkapiiristä,silti jatkettiin Helsinkiin. Helsinki-Vantaalle laskeutuvan Budabest-koneen perämies nosti finaalilla laipat ylös,kun piti laskea alas ja kone syöksyi yli 100 m,ennenkuin kapteeni sai hallintaan ja veti ylös,lähempänä maata olisi saattanut olla fataali virhe. Nyt viimeksi viime sunnuntaina, 26.11. samanlainen A340 Hong-Kongissa yritti erehdyksessä nousta rullaustieltä,mutta lennonjohdon hälyytys aiheutti paniikkijarrutuksen.
Missä on vika? Onnetonta yhteensattumaa,vai puutteita koulutuksessa,nuohan olivat kaikki "pilot error" -tapauksia? Vaiko liian pitkiä vuoroja ja väsyneet pilotit? Kuten tunnettua,suuri onnettomuus aiheutuu vähä kerrallaan kerääntyvistä pienistä laiminlyönneistä. Finnairilla on upea yli 40 vuoden,koko suihkukonekauden,kestänyt puhdas historiikki, hartaasti täytyy firmalla itsekin usein lentävänä toivoa,ettei ote nyt,vaikka vaikeuksia onkin, mm.lakko parhaillaan,lipsu? Tämä ei tarkoita,etteikö myös muilla yhtiöillä olisi vastaavia tapauksia, niitä on dokumentoitu useitakin.
Alla viimeisen tapauksen raportti:
Onnettomuustutkinta
Ja tässä edellinen:
Iltasanomat
Iltapäivälehden uutinen tänään viimeisimmästä:
Iltalehti