"Kansalaisaktivisti" Risto Isomäki kirjoittaa tämän päivän Helsingin Sanomien tiedesivulla mm. lentoliikenteen tiivistymisjuovista ja väittää niiden lämmittävän ilmakehää. Tämähän on tutkimuksen valossa täyttä tuubaa. Suuri käytännön koe tehtiin Yhdysvalloissa World Trade Centerin tuhon yhteydessä, kun maan koko lentoliikenne keskeytettiin kolmeksi päiväksi. 4000 mittausasemalta kautta maan saadun mittaustiedon mukaan lämpötila nousi noina päivinä 1,1 astetta C. Siis nousi, eli tiivistymisjuovin vaikutus on jäähdyttävä.
Aivan ihmeellisiä ovat Isomäen muutkin väitteet kolumnissaan, mm. se, että potkurikoneilla ei näitä tiivistymisjuovia syntyisi ja että niillä lentäisimme "turvallisemmin " alempana. Totta kai tiivistymisjuovia syntyy tietyllä korkeudella ja tietyissä olosuhteissa kaikista vesihöyryä sisältävistä pakokaasuista, ei potkurikone tee mitään poikkeusta. Risto Isomäelle tiedoksi, ettei toki uudenaikaisissa potkurikoneissakaan enää käytetä mäntämoottoreita, vaan moottori on periaatteessa aivan sama suihkuturbiini,jossa vai valtaosa voimasta on otettu potkuriin.
Älyttömyyksien kuningasarjaan kuuluu väite, että lentäminen alempana olisi turvallisempaa . Potkurikoneet lentävät sääilmiöiden korkeudella ja ovat paljon alttiimpia niiden vaikutuksille. Suihkukonekauteen siirtyminen ja lentäminen sään yläpuolella oli eräs merkittävimmistä turvallisuustekijöistä. Isomäki spekuloi, että esimerkiksi 17 kilometrin korkeudessa paineen kadotessa edes happinaamari ei pidä hengissä. Totta, mutta mm. Concorde lensi kolmannesvuosisadan juuri tuossa korkeudessa ilman yhtäkään onnettomuutta, jossa paine olisi menetetty. Jos paine menetetään, on se yleensä niin dramaattinen onnettomuus (painehytin rikkoutuminen), että tuo voi olla pienin ongelmista.
Pitäisiköhän Isomäen kertoilla vain kukista ja mehiläisistä, niin ei tekniikan miesten vatsa menisi kuralle naurusta?
LÄHDE
"cooling effect of water vapor was proved following the 9-11 terrorist attacks. Atmospheric scientists studied the effect of water vapor on temperature in the wake of the attacks. The Federal Aviation Administration (FAA) prohibited commercial aviation over the United States
for three days following the attacks and this presented a unique opportunity to study the temperature of the earth without airplanes and their contrails.
Dr. David Travis, an atmospheric scientist at the University of Wisconsin, along with two other scientists, looked at how temperatures for those three days compared to other days when planes
were flying. They analyzed maximum and minimum temperature data from about 4,000 weather stations throughout the conterminous (48 states) United States for the period 1971–2000, and compared those to the conditions that prevailed during the three-day aircraft grounding period
and the three days when planes were flying before and after the grounding period. This research effort was sponsored by grants from the National Science Foundation"