lauantai 12. maaliskuuta 2011

Vihreät raadonsyöjät ydinvoiman kimpussa



"Kansallinen sabotaasipuolue" ei jätä tilaisuutta käyttämättä, vaan "rahastaa raadolla", eli Japanin ydinreaktorin tuholla. Mitään sellaista, joka uhkaisi meidän vakaaseen kallioperään rakennettuja ydinvoimaloitamme, ei tuossa tapauksessa ole, joten tsunamia Suomenlahdella tai Pohjanlahdella ei edes Risto Isomäki fantasoi.

Alla esimerkki kymmenen pisteen viherhihhulista:

Leo Straniuksen blogi

Johtuiko Japanin katastrofi ilmastonmuutoksesta vai maan syntisestä elämästä?






Erittäin vakavalla asialla eli Japanin maanjäristyksellä/tsunamilla sekä sen seurannaisvaikutuksilla, kuten ydivoimalan ytimen sulamisella, joka nyt on ilmeistä, koska radioaktiivista cesiumia on mitattu reaktorin ulkopuolella, ei sovi laskea leikkiä, mutta siitä huolimatta:

Odotan jonkun alarmistin ihan vakavissaan kohta väittävän tuon johtuneen "ilmastonmuutoksesta", näinhän mm. San Francisco Chronicle väitti erästä tutkimusta (väärin)tulkitessaan Haitin maanjäristyksen kohdalla:



LÄHDE



Tällainen "tiede" on verrattavissa siihen, kun saarnaaja Pat Robertson aikanaan väitti New Orleansin hukuttaneen hurrikaani "Katrinan" johtuneen kaupungin syntisestä elämästä, onhan New Orleans paitsi jatsin syntysija, myös Yhdysvaltain tunnetuin homo- ja huumepesä.

Kirjoitin aikoinaan Tekniikan Maailmaan laajan "etusivun" artikkelin Aasian tsunamikatastrofista 2004. Päätoimittaja Martti Merilinna viesti: "Pidimme palaverin ja katsoimme sinun olevan paras tähän tehtävään. Ota kaikki aika minkä tarvitset, sivuja saat niin paljon kuin haluat, käsittele katastrofeja laajemminkin". En tiedä onnistuinko, tässä juttu:


TM 2005

keskiviikko 9. maaliskuuta 2011

"Saasteetonta" energiaa?





Uusilla energiateknologioilla pyritään hiilidioksidin vähentämiseen ilmakehässä. Monet uudet ideat näyttävät ensi katsannossa hyviltä, mutta perusteellisempi analyysi todistaakin, että on hypätty vain ojasta allikkoon. Mm. automaailmassa on otettu käyttöön nk. elinkaariajattelu, eli lasketaan auton kaikki päästöt sen raaka-aineiden kaivamisesta auton romutukseen ja mahdolliseen materiaalien kierrätykseen. Näin saadaankin mielenkiintoisia tuloksia, mm. Yhdysvalloissa esitettiin laskelma,jonka mukaan jättimaasturi Hummer oli ekologisempi kuin hybridi Prius, uutinen joka sai viherväen vetämään yrttiteen väärään kurkkuun.

Parhaillaan eräs energiayhtiö mainostaa ”saasteetonta” vesivoimaa. Kuitenkin SciAm-tiedelehdessä taannoin esitetty tutkimus paljasti, että vesivoimalan patoaltaan vedenpinnan vaihtelun paljastaman biomassan mädätessä saattaa syntyä jopa kolme kertaa niin paljon hiilidioksidia kuin vastaavantehoisessa hiilivoimalassa. ”Vesimiehet” vedonnevat siihen, että tässä on kysymyksessä ei-fossiilinen,”hyvä” hiili.

Sähköautot tulevat kovaa vauhtia ja niitä mainostetaan ”saasteettomina”. Sähkö kuitenkin nykyisin ja pitkälle eteenpäinkin kuitenkin tuotetaan pääosin hiilellä ja vasta julkaistu Britannian kuluttajaviraston ”Watchdog”-raportti kertoo, että sähköautot tuottavat hiilidioksidia jotakuinkin yhtä paljon kuin uudet dieselit, tässä on lähtökohdaksi otettu hiilivoimalan 544g CO2:a per kilovattitunti.

Sähköautot tarvitsevat paljon uusia ja eksoottisiakin metalleja. Akkujen litiumista tuottaa nykyisin toisen puolen vasemmistolaisen sotilasjuntan hallitsema Bolivia. Suomella tosin on myös runsaat litiumvarat ja mahdollisesti meillä jatkossa nähdään öljyn tapaan ”litiumsheikkejä”. Sähköautojen jatuulivoimaloiden generaattorien tehomagneeteissa tarvitaan mm. harvinaista maametalli scandiumia, jonka markkinoita hallitsee suvereenisti Kiina.

Dieselautoja suositaan taloudellisuudensa johdosta, mutta kuvio muuttuu toiseksi, kun muistetaan,että lisälämmitin talvella Tekniikan Maailman uuden testin mukaan vie polttoainetta jopa yli 3litraa/100km. Diesel myös tuottaa myrkyllisiä typen oksideja ja vaarallisia pienhiukkasia ja tänä talvena moni dieselisti on kironnut arktisen polttoaineen puutetta. Eipä ihme, että itse dieselin keksijäkin, Rudolf Diesel, epätoivoissaan hyppäsi lautalta sumuiseen Englannin kanaaliin.

Mikä sitten olisi oikeasti saastetonta tekniikkaa? Sähköauto silloin, jos sähkö tuotetaan todella uusiutuvilla polttoaineilla tai parhaiten, ydinvoimalla. Niin merkilliseltä kuin se saattaa kuulostaakin, hiilivoimala tuottaa enemmän jopa radioaktiivista säteilyä kuin ydinvoimala, hiilessä on aina mukana pieniä määriä radionuklideja. Vetytaloutta moni pitää tulevaisuuden ratkaisuna, syntyyhän vedyn palaessa vain vettä. Vety ei kuitenkaan ole oikeasti polttoaine, sitä ei saada mistään vapaana, vaan se täytyy tehdä vedestä joko hiilen avulla konvertoimalla kuten useimmiten nykyisin tai ydinsähköllä, vety on siis vain energian siirtäjä.

Vedyn varastointi on ongelmallista, se säilötään joko korkeassa paineessa, aina 700 bariin asti, nesteytettynä hyvin kylmänä kryopolttoaineena tai imeytettynä tiettyihin platinametallisieniin. Nesteytys yksin vie jo kolmanneksen vedyn energiasta, toisaalta siitä saadaan kolme kertaa niin paljon energiaa kuin hiilivedyistä. Säiliöstä tulee pakostakin suurehko, sillä nestevety painaa vain n. 70 g litralta bensiinin reilun 800 g:n sijaan.

Mikä uusista tulevaisuuden teknologioista on saasteetonta energiaa, sen aika näyttää, mutta teimmepä mitä tahansa, fossiiliset polttoaineet, hiili, öljy ja maakaasu tulevat vastaamaan leijonanosasta energiatalouttamme vielä ainakin seuraavat 20 vuotta.

tiistai 8. maaliskuuta 2011

E10-bensiini - politiikka ohjaa taas tiedettä !






Aivan uskomatonta ! BMW:n johto ilmoitti toissapäivänä tutkivansa E10 -bensiinin haittavaikutuksia moottorien voiteluun ja mahdollisiin vakaviin moottorivaurioihin. Eilen ylempi johto tuli ulos ja kumosi väitteen, sanoen sen koskevan "vain EU:n ulkopuolista bensiiniä". Politiikka oli puuttunut peliin ja jostain ylhäältä EU:sta ilmoitettu, ettei tieto sovi "konsensukseen". Uusi väitehän on aivan järjetön.

Sinänsä tässä ei ole mitään uutta, IPCC on monen monet kerrat kumonnut jopa omien johtavien tiedemiestensä lausunnot ja antanut poliittisen julistuksen vastoin tosiasioita, tunnetuin tapaus kai se, joka sai neljännen seurantaraportin pääkirjoittajan, prof. Chris Landsean eroamaan IPCC:stä vastalauseena 2005.

Tutkija Juhani Laurikko tämän päivän Iltasanomissa esittää myös merkillisen väitteen, että etanoli ei tuottaisi tankkiin vettä. Vaikka aikoinani Laurikon kanssa kävimmekin Birminghamissa tutustumassa polttoaine- ja voitelulabran tulevaan alustadynoon, jonka sitten sinne toimitinkin (samoin kuin Suomen ensimmäisen täydellisen pakokaasulaboratorion Kemira-Vihtavuorelle ja laivapäästöille Wärtsilä Vaasalle), en tiedä Laurikon koulutusta , kemisti ei voine olla, koska jokainen alan ihminen tietää, että 100% absolutoitu etanoli hygroskooppisena ottaa ilmasta vettä aina nk.
aseotrooppipitoisuuteen asti. Moottorin paloprosessia ei haitanne, mutta meneekö siitä vettä öljyyn, erityisesti kylmissä oloissamme, siitä en olisi ollenkaan niin varma ja miksipä BMW ja Daimler sitä alkaisivat tutkia, jos epäilyjä ei olisi?