
Juuri kun on lähettänyt tukun kommentteja kuukausien aikana ja epätoivoon vaipumaisillaan,Helsingin Sanomat yllättäen ja edes tekstiä tarkastamista varten lähettämättä julkaisi E10-bensiinikommenttini tänään 18.tammikuuta "Mielipiteessään". Vain otsikko oli muutettu, alkuperäinen kuului: "TANKKAAN YMPÄRISTÖSYISTÄ 98-OKTAANISTA" ja yksi sivistyssana,logistiikka,poistettu tekstistä. Laitan sen tähän lukijoille,jotka eivät lue hesaria!
"
E10 ei estä ilmastonmuutostaHannu T. Tanskanen
Bensa-asemien 95E -pumpuista on vuoden alusta juossut periaatteessa aina kymmenen prosenttia etyylialkoholia sisältävää E10-"ekobensiiniä" täyttämään EU:n vaatimusta uusiutuvien polttoaineiden käytöstä ja vihreiden vaatimuksesta "estämään ilmastonmuutosta".
Vain toinen näistä argumenteista pitää paikkansa: EU:n byrokratiaahan meidän tulee palvella. Tosiasiassa etanoli bensiiniin lisättynä antaa vain kaksi kolmasosaa bensiinin lämpöarvosta, ja siksi etanolibensiiniä kuluu enemmän, virallisen arvion mukaan noin kaksi prosenttia. Saman työsuorituksen aikaansaamiseksi etanoli tuottaa 19 prosenttia enemmän hiilidioksidia ilmakehään.
Itse asiassa paljon enemmänkin. Etanoli on niin kutsuttu negatiivinen polttoaine, jonka valmistus sokeriruo'osta Brasiliassa vaatii laskelmien mukaan 36 prosenttia enemmän energiaa kuin se polttomoottorissa tuottaa. Mistäpäs muusta tämä tuotantoon tarvittava energia tulee kuin fossiilisten polttamisesta?
Kuljetus lisää päästöjä, ja lisäksi etanoli epätäydellisesti palaessaan muodostaa myrkyllisiä aldehydejä.
Tankkaan ympäristösyistä 98oktaanista, jossa etanolia on maksimissaan viisi prosenttia. Kun se maksaa neljä senttiä litralta eli noin kaksi prosenttia enemmän kuin eurobensiini, on se käytössä saman hintaistakin"