
Qantasin superjumbo Airbus A380:n moottorin vaurioituminen ja siitä seurannut pakkolasku ovat päivän uutisia. Maailmalta tihkuneiden tietojen mukaan kone on vaurioitunut pahemmin kuin ensin uskottiin,sirpalepommin tavoin levinneet moottorinosat ovat tehneet massiivista tuhoa kautta koneen rakenteiden. Laskeutuminenkin oli onnenkauppaa ja taitavien pilottien ansiota koneella,josta polttoainetta vain osa oli pystytty pumppaamaan ulos ja 80 tonnia ylimääräistä painoa tästä syystä ja Singaporen Changin kentän (jossa kirjoittajakin on useaan kertaan käynyt) 4 kilometrin kiitorata oli käytettävä viimeiseen metriin vain yhden moottorin kyetessä jarruttamaan,kakkosmoottori piti sammuttaa palokunnan vaahdolla jne.
Kaikki aiheutui tietenkin moottorin räjähdyksestä ja moottorinvalmistaja on brittiläinen Rolls Royce. Lentokoneen valmistajahan tekee vain lentorangan,tilaaja määrää, mitkä moottorit siihen haluaa soveltuvista ja vaihtoehtona A380:lla on Trent 900:n lisäksi amerikkalainen GE:n moottori. Kuitenkin räjähdyksestä aiheutuneet sekundääriset vauriot, mm. ettei peräti 11 polttoainetankista (joista yksi sivuperäsimessä)pystytty pumppaamaan polttoainetta toisiin tankkeihin, antavat ymmärtää myös koneen suunnittelussa olevan "bugeja".
Jotenkin useimmat Wanhan Euroopan megaprojektit tuntuvat menevän säännöllisesti pieleen, esimerkkeinä Concorde, joka tuotti vain tappiota, Kanaalitunneli samoin kaatui veronmaksajien piikkiin, Airbusissa vallasta kamppailivat saksalainen ja ranskalainen johtaja ja Euroopan paikannussatelliittiohjelma Galileo on syvissä vaikeuksissa, vain parisen satelliittia on toistaiseksi saatu taivaalle. Pätisikö tässä vanha viisaus, "mitä useampi kokki,sen surkeampi soppa" ?