keskiviikko 9. kesäkuuta 2010
Teknologia-arvoituksia: Air France´n lento AF447 katoaminen
JIM-tv esitti tässä pari päivää sitten mielenkiintoisen englantilaisen dokumentin AF 447:n (Rion lento-A-330)tuhon mahdollisesta syystä, dokumentti on nähtävissä Ruutu-tv:ssa (linkki alla) :
AF 447 video
Siis tiivistettynä; todella huolestuttavia nämä nykyiset "lentävät tietokoneet", pitot -putki jäätyy alijäähtyneessä vesisumussa ja koko systeemi kaatuu, kymmeniä vikailmoituksia minuutissa, autopilotti pois, moottorien säätö pois jne. Pelivara sakkaukseen on tuossa korkeudessa ja lentonopeudessa vain 50 mailia tunnissa. Jos kaikki kaatuu, Finnairin lentäjätkin tietävät, mikä on menettely; nokka ylös 5 astetta ja kaasu 85%:iin. Mutta, pienikin viivyttely saattaa johtaa sakkaukseen ja jos toinen siipi sakkaa ennen toista, vaikeaan kierteeseen, jossa kone voi pudota 6 km 45 sekunnissa, kuten kokenut hävittäjälentäjä osoittaa erikois-simulaattorissa. Liikennelentäjien koulutus ei sisällä näin täydellistä sakkaustilanteen oppimista ja harjoittelua. Näyttää siltä, että AF 447:n pilotit saivat lopulta koneen hallintaansa, mutta pinta oli jo liian lähellä, kone iski mereen lähes normaalissa lentoasennossa ... erikoinen piirre on, että Airbus 330-340:ssa, joka on automatisoiduin kaikista "Fly-by-Wire" - liikennekoneista, kaasuvipujen asento ei kerro todellisesta tehoasetuksesta, ne eivät liiku mekaanisesti, jos tehot putoavat ja moottorinhallintamittarit ovat keskellä, johon pilotin täytyy kääntyä lukeakseen.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Teknologian kirous on pienempien virheiden tuottama suhteellisesti suurempi vahinko.
VastaaPoistaEnnen vanhaan koneet saatoivat olla vaarallisempia, mutta ainakin lentäjillä oli parempi perstuntuma koneeseensa ja saattoivatpa he tietää lentämisestäkin enemmän kuin autopilotilla (suurimman osan ajasta) lentävät ilmojen sankarit.
Dokumentissahan arveltiin, että yksi osasyy oletettuun liian myöhäiseen tehonnostoon oli kaasuvivun manuaalisen liikkeen puute. Tehoa nostettaessa/laskettaessa vipu ei fyysisesti liiku, joten tärkeä "vihje" tehon nostamisesta puuttui ja näin aiheutti koneen tuhon.
Alan Cooperhan kirjoitti teknologian kirouksesta erinomaisen kirjankin, Nörttien valtakunta.
http://kayttajanystavat.fi/linkit/kirja-arviot/cooper.html
Tuossa brittidokumentissa oli kyllä laitettu hommaa liiaksi pilottien syyksi. Siinähän ei selitetty esim. sitä, että miksi radio mykistyi. Se kyllä lienee totta, että perimmäinen syy onnettomuuteen oli A330:n pitkälle sähköistetyt ja automatisoidut toiminnot.
VastaaPoistaYksi toinen osuva esimerkki tietokoneen sekoilusta on Aeroperún lennon 603 onnettomuus vuonna 1996 (http://en.wikipedia.org/wiki/Aeroper%C3%BA_Flight_603 ja YouTubesta: http://www.youtube.com/watch?v=sbI-ZfOuuRY&feature=related + jatko-osat)