tiistai 5. huhtikuuta 2011
Luulo ja urbaani legendako E10-bensiinin boikotin taustalla?
(Crazy Gas Station Pictures Collection)
HS pistää lukijoitaan ja autonkäyttäjiä todella halvalla pääkirjoituksessaan 5.4. tai sitten ao. toimittajalla ei ole alan alkeitakaan hallussaan. Jos autoilijat äänestävät jaloillaan päättäjiensä viisaudelle niin,että maailman johtavassa automaassa Saksassa 85% prosenttia ja Suomessa 45% autolijoista ei suostu tankkaamaan uutta E10:a, syyn täytyy kyllä olla muualla kuin pelkässä luulossa tai urbaanissa legendassa.
Jo koko uudistuksen psykologia menee metsään,jos tiedot E10:n soveltuvuudesta eri autoille vaihtuvat lähes päivittäin, lisääntyneeksi kulutukseksi VTT saa 2%, Tekniikan Maailma 3% ja saksalainen Auto Bild jopa 5,7%. Pelkästään näillä faktoilla autoilijan ei ole syytä ottaa pienintäkään riskiä vaurioista autolleen, onhan kustannus 98:n käytöstä jopa alimmankin arvion mukaan sama. Kun sitten suuri autonvalmistaja BMW johtonsa suulla ensin sanoo E10:n vahingoittavan ja seuraavana päivänä sanoo,että sen tekeekin vain EU:n ulkopuolinen bensa, menee loppukin uskottavuus.
Ja jos auto sitten todella vahingoittuisi, todistustaakka on autolijalla, joka joutuisi pitkään ja kalliiseen oikeustaisteluun jättimäisiä öljy-yhtiöitä ja autonvalmistajia vastaan,houkutteleeko? Toinen puoli asiaa on sitten se, ettei E10 todellisuudessa edes vähennä hiilidioksidipäästöjä,kysymys on vain laskennallisesta kikasta. Jopa itse ilmastonmuutoksen profeetta ja nobelisti Al Gore Yhdysvalloissa kutsuu nyt ekobensiiniä "petokseksi", joka rikastuttaa vain Keski-Lännen maissinviljelijöitä ja muutamaa pirtutehtailijaa.
Autoilija joka karttaa E10:a ei suinkaan ole luulojen ja urbaanien legendojen uhri,vaan omaa järkeään käyttävä kuluttaja, joka on menettänyt uskonsa päättäjiensä viisauteen.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ihmiset on tyhmiä, sehän on tiedetty ennenkin. Vai kuvitteleeko joku todella, että bensa meni pilalle kun alkoholipitoisuutta lisättiin 5%:sta 10%:iin Brasiliassa ajelevat 100% etanolilla ja hyvin menee. Hohhoijjaa.
VastaaPoistaEnempää en voisi samaa mieltä olla! Perheen toisessa yli 10 vuotta vanhassa työmatka-autossa (ruisku, 1.6 l) puoliso yritti käyttää E10:ä ja ihmetteli minulle, kun tankki tyhjeni hänen mielestään hirveän nopeasti verrattuna aikaisempaan. Kun aloitettiin tankkaus 98:lla tilanne normalisoitui.
VastaaPoistaTähän kun vielä liitetään tuo tosiasia, että koko touhussa on kyse kikkailusta, muualla tehtyjä valmistuksen co2 päästöjä ei meillä lasketa EU-alueelle tuodun ja poltetun alkoholin päästöihin, niin Pekkarisen itsepetoksesta Suomen veronmaksajien rahoilla tässä on kyse.
Muistakaa että ilman hiilidioksidia elämä loppuu.
VastaaPoistaAnonyymi I:
VastaaPoistaKysymys oli siitä,että huomioiden 3-5,7% lisääntyneen kulutuksen E10:lla ja hintaeron on jopa edullisempaa käyttää 98-oktaanista. Silloin myös vältytään muilta mahdollisilta riskeiltä,vaikkei niitä vielä sitovasti todistettu olekaan.
Paljonkos Brasiliassa olikaan pakkasta ja kuinka usein?
VastaaPoistaWille