tiistai 5. lokakuuta 2010

E10 "Eurobensiini" - Suomi aina uusimman hullutuksen mallioppilas




mtv3

Ettei kävisi liian helpoksi, mallioppilas Suomi menee taas ensimmäisenä uuteen viherhullutukseen, joka sopii (mahdollisesti) vain kahteen kolmannekseen autoista, mutta väliäkös tuolla, EU antaa karkin ;-)! Vihje: Shellin 99-oktaaninen maksaa vain muutaman sentin enemmän ja siinä on alle 1% etanolia.Koska alkoholi alentaa polttoaineesta saatavaa energiaa, kompensoituu tuo hintaero pienemmällä kulutuksella.
Viinaa en vaikkakin uuteen ja käsikirjan mukaan soveltuvan autoni tankkiin pistä,sen lopullisia vaikutuksia ei tietäne kukaan ja roiskuessaan tuo 10% seos vahingoittaa maalia ja alumiiniosia. Periaatteessakin taistelen tätä hullutusta vastaan,viinan valmistus vie ruoka-aineita ja prosessi käymisineen ja tislauksineen tuottaa todennäköisesti enemmän hiilidioksia kuin se moottorissa säästää.

Lisäänpä tähän YLE:n aamu-tv:n haastattelun, jossa tuntemani VTT:n tutkija vahvistaa käsitykseni E10:n vesi- eli siis myös jäätymisongelmasta ja Luontoliiton Stranius sen, että hiiltä tulee vain roimasti enemmän ilmaan pelkkään bensaan verrattuna. Kas että kerrankin olemme samaa mieltä vihreiden kanssa. Vihreiden huoli asiasta on kuitenkin hurskastelua, kyllä ne tätä olivat ajamassa täysin rinnoin, mutta nyt kun epäkohdat ovat esillä, kieltävät osuutensa kuin Pietari Jeesuksen hiilivalkealla ;-)!

YLE:n aamu-tv

15 kommenttia:

  1. Katsokaa....

    http://www.youtube.com/watch?v=JfnddMpzPsM

    Tässä kyllä rupeaa hymy hyytymään. Ei saatana, että rupeaa menemään sairaaksi tämä CO2 touhu.

    VastaaPoista
  2. Suomen Valkoisen Ruusun komentaja

    http://alastontotuus.blogspot.com/2010/02/suomen-valkoisen-ruusun-komentaja.html

    Että sillen. Minusta ko. mitalli koki valtaisan arvonalenemisen.

    PS. Sori että postaan näin pätkissä.

    VastaaPoista
  3. Katsokaapa huviksenne, mitä etanolin (viinan) palamisreaktiossa (yhtyminen happeen) tapahtuu:

    C2H5OH + 3 O2 ------> 2 CO2 + 3 H2O

    Yksi mooli (molekyylipainon ilmoittama massamäärä) viinaa tuottaa kaksi moolia hiilidioksidia (polttomoottorissa se vapautuu välittömästi ilmakehään!).

    Suomen mallioppilaat eivät lainkaan välitä (tai ymmärrä)biopolttoaineiden tuottamista päästöistä.

    Korollaari: "Vian ei tarvitse olla suuri, jos se on päässä".

    On myös huomattava, että etanoli EI sovi USEIMPIIN moottoriveneisiin (etanoli on liuotin, joka puhdistaa moottoria ja näin ollen irroittaa kiinteää likaa joka voi pysäyttää tai ainakin vahingoittaa moottoria).

    VastaaPoista
  4. Kaptah: Tiesithän, että Britannian hallinto rahoitti kyseisen videon tekoa?

    Valkoisen Ruusun ritarikunnan kunniamerkin antaminen IPCC:n Pachaurille on kyllä sellainen teko, että sotiemme veteraanien tulisi vastalauseena palauttaa omansa Haloskalle !
    (Briteissähän monet palauttivat imperiumin kunniamerkkinsä, kun se myönnettiin aikoinaan Beatleseille).

    Anonyymi: Etanolilla on monia muitakin haitallisia vaikutuksia,se mm. vahingoittaa 10% pitosuudessa auton maalipintaa siihen joutuessaan ja alumiiniosia. Sen palaessa syntyy asetaldehydiä, syöpää aiheuttavaa kemikaalia. Veikkaan myös ongelmia kovilla pakkasilla, kun sprii on sitonut yli aseotroopin pitoisuuden vettä, se voi erkaantua ja jäätyä ruiskutussyteemin ohuissa kanavissa. En missään nimessä laita uutta E10:a autoni tankkiin talvipakkasilla.

    VastaaPoista
  5. Käykö 99-oktaaninen bensa katalysaattoriautoon?

    VastaaPoista
  6. Hyvä kysymys! Ymmärtääkseni lyijyllistä bensiiniä, joka tuhoaisi katalysaattorin, ei ole saanut enää myydä katalyyttien tulon jälkeen? Mutta, paras kysyä vielä joltain viisaammalta,niin aion itsekin tehdä,ennen,kuin tankkaan tätä. Shellin speksien mukaan lyijyä näyttäisi olevan hyvin vähän,alle 3 mg/l:

    Shell v-power specs

    Mutta,kuten sanottu, en ole polttoaineasiantuntija, joten kysykää viisaammilta ennen tankkausta!

    VastaaPoista
  7. Tarkistin vielä tuon tavallisen 95 bensan lyijyn Shell´in spekseistä ja ihan samahan se lyijyn lukema sielläkin on, joten ymmärrän sen olevan siis käytännössä "lyijytön", kuten Shell´in tiedotekin sanoo Tuulilasin sivuilla:

    Tuulilasi - Shell V-Power tiedote


    On kuulemma (en tiedä, onko tieto ajantasainen)
    6 senttiä normaalia 98:a kalliimpaa, joku väittää keskusteluissa vieneen 0,5 l/100 km vähemmän kuin aiemmin ja ilmeisesti siis vielä suhteellisesti vähemmän tähän tulevaan E10:een verrattuna, joten tuosta voinee laskeskella, kannattaako.

    VastaaPoista
  8. Onneksi itärajan takaa saa hyvää halvalla.

    T: AK

    VastaaPoista
  9. Kiitoksia blogin pitäjälle täsmennyksestä 99-oktaanisen suhteen. :)

    Viimeisimmän anonyymin kanssa olen samaa mieltä siitä, että nyt bensaralli rajan takaa vasta alkaa. Litrahintakin on noin euron pintaan suomalaiselta "jälleenmyyjältä" ostettuna, joten nämä yksityisyrittäjät saavat toiminnalleen piristysruiskeen..

    VastaaPoista
  10. Mutta uskaltaako tuota venäläistä bensiiniä tankata, ainakaan uuteen autoonsa? Tosin muistan jostain lukeneeni, että Nesteen bensaahan sekin on,onko noin? Mutta, entäs veli venäläisen säiliöt yms., tuleeko niistä ylimääräistä skeidaa mukaan?

    Suhtaudun suurella epäluulolla kaikkeen itärajan takaa tulevaan samoin kuin kiinalaiseen tavaraan (tosin väittävät aurinkokennojensa/paneeliensa olevan laadultaan jopa parempia kuin saksalaisten ja jenkkien - tämä luki ihan Kauppalehdessä taannoin). Ja ostavathan ne venäläiset länsimaisia loistoautoja sutena, kai bensankin täytyy silloin olla o.k.?

    No, minä asun niin kaukana lännessä itärajasta, että enpä tuonne asti viitsi lähteä bensaa ostamaan !

    VastaaPoista
  11. Kärsii sitä tankata, kuhan ei tankkaa mitään 85 oktaanista mitä siellä on tarjolla. Venäläinen bensa on vaan aikalailla öljyisempää kuin suomalainen, lattiallekkin jos läikähtää niin jää vaan liukas öljyläntti, mutta ainakin voitelu pelaa. Ei se ihan suomalaista bensaa vastaa, tehon puutteena sen huomaa normaali autossa, mutta ainakin on halvempaa. Jos pelkällä vänäläisellä ajaa niin se on bensapumpulle hiukan raskasta tavaraa, siitä bensasta erottuu jotain ihme sakkaa siihen suodattimeen ja ajan kanssa se menee tukkoon.

    VastaaPoista
  12. Joni vastasikin jo, mutta lisään vielä tämän:

    Venäläisillä uusrikkailla on käytössään hienoja länsiautoja ja ne pelaavat paikallisella menovedellä vallan hyvin. Myös moni tuttavani on ajanut useiden vuosien ajan venakkobensalla ilman mitään ongelmia. Säiliöissä voi tietysti olla enemmän epäpuhtauksia, mutta sitä vartenhan bensansuodattimet ovat..

    VastaaPoista
  13. Tuolla väitetään, että polttoaineen kulutus uudella 95E10:llä olisi n. 2% suurempi kuin nykyisellä 95:llä:

    95 E10

    VastaaPoista
  14. Hei Hannu!
    Voitko selittää sitä jäätymisongelmaa?
    Itse olen ymmärtänyt seuraavasti:
    Bensatankkiin tiivistyy kosteutta
    Tiivistynyt vesi ei sekoitu veteen vaan pysyy pisaroina, jotka polttoainejärjestelmässä kulkiessaan saattavat jäätyä,ja aiheuttaa ongelmia.
    Lisäämällä viinaa (Masinol)vesi saadaan liukenemaan alkoholiin ja seoksen jäätymispiste; tosin riippuen seossuhteesta; on huomattavan paljon alhaisempi kuin veden, jolloin polttoinejärjestelmän jäätymistodennäköisyys on huomattavan paljon pienempi.
    ->10% viinaa sisältävä bensiini voi liuottaa itseensä huomattavan määrän vettä, jolloin jäätymisongelmaa ei esiinny

    VastaaPoista
  15. Kyllä se viinainen vesikin jäätyä voi,ruiskutapa pakkaselle vesi-isopropanoli-seostasi pissapojasta tuulilasille, viina haihtuu ja jäljelle jää jääkalvo tuulilasiin.

    VastaaPoista