tiistai 18. tammikuuta 2011

Hesari osaa yllättää - julkaisi kommenttini!





Juuri kun on lähettänyt tukun kommentteja kuukausien aikana ja epätoivoon vaipumaisillaan,Helsingin Sanomat yllättäen ja edes tekstiä tarkastamista varten lähettämättä julkaisi E10-bensiinikommenttini tänään 18.tammikuuta "Mielipiteessään". Vain otsikko oli muutettu, alkuperäinen kuului: "TANKKAAN YMPÄRISTÖSYISTÄ 98-OKTAANISTA" ja yksi sivistyssana,logistiikka,poistettu tekstistä. Laitan sen tähän lukijoille,jotka eivät lue hesaria!


"E10 ei estä ilmastonmuutosta
Hannu T. Tanskanen

Bensa-asemien 95E -pumpuista on vuoden alusta juossut periaatteessa aina kymmenen prosenttia etyylialkoholia sisältävää E10-"ekobensiiniä" täyttämään EU:n vaatimusta uusiutuvien polttoaineiden käytöstä ja vihreiden vaatimuksesta "estämään ilmastonmuutosta".

Vain toinen näistä argumenteista pitää paikkansa: EU:n byrokratiaahan meidän tulee palvella. Tosiasiassa etanoli bensiiniin lisättynä antaa vain kaksi kolmasosaa bensiinin lämpöarvosta, ja siksi etanolibensiiniä kuluu enemmän, virallisen arvion mukaan noin kaksi prosenttia. Saman työsuorituksen aikaansaamiseksi etanoli tuottaa 19 prosenttia enemmän hiilidioksidia ilmakehään.

Itse asiassa paljon enemmänkin. Etanoli on niin kutsuttu negatiivinen polttoaine, jonka valmistus sokeriruo'osta Brasiliassa vaatii laskelmien mukaan 36 prosenttia enemmän energiaa kuin se polttomoottorissa tuottaa. Mistäpäs muusta tämä tuotantoon tarvittava energia tulee kuin fossiilisten polttamisesta?

Kuljetus lisää päästöjä, ja lisäksi etanoli epätäydellisesti palaessaan muodostaa myrkyllisiä aldehydejä.

Tankkaan ympäristösyistä 98oktaanista, jossa etanolia on maksimissaan viisi prosenttia. Kun se maksaa neljä senttiä litralta eli noin kaksi prosenttia enemmän kuin eurobensiini, on se käytössä saman hintaistakin"

7 kommenttia:

  1. "Saman työsuorituksen aikaansaamiseksi etanoli tuottaa 19 prosenttia enemmän hiilidioksidia ilmakehään."

    Jotta voisit ymmärtää paremmin ilmastohihhuleita, on oleellista käsittää että etanolista syntyvä hiilidioksidi on uusiutuvista luonnonvaroista syntyvää hiilidioksidia. Fossiilisista luonnonvaroista syntyvien kasvihuonekaasujen "kierto" on huomattavan paljon pitempi, kymmeniä - satoja tuhansia vuosia.

    VastaaPoista
  2. Toki tiedän tuon,silti etanoli tuottaa samalla työsuorituksella enemmän hiilidioksidia ja ilmakehä ei tiedä,mistä kaasu on peräisin;)!

    Jos asiaa tarkastellaan sitten pidemmässä perspektiivissä,on huomattava, että etanolin valmistusprosessissa syntyy fossiilista alkuperää olevaa CO2:a monessa vaiheessa. Biomassan kasvatus tarvitsee maan käsittelyä työkoneilla ja lannotteita,joiden valmistusprosessi tuottaa taas CO2:a. Sokeriruokoa varten raivataan valtavia määriä sademetsää, joka sitoisi hiilidioksidia ja tietenkin tuo on pois ruoan viljelyltä ja nostaa sen hintoja. Brasilia väittää tislauksen energian tulevan sokeriruokojätteen poltosta, tuo on huomioitu energialaskelmassani. Logistiikka,kuljetus säiliölaivoilla toiselle puolen maapalloa tuottaa taas fossiilista CO2:a jne. Balanssi on monien laskelmien mukaan kasvavan fossiilisen hillidioksidin puolella,mutta laskelmia on tietenkin monia ja "viherlaskelmissa" tietenkin tullaan toisiin tuloksiin.

    Samoin hiilidioksidin kierrossa,Stranius, Räsänen ym. väittivät aikoinaan HS:n palstoilla, että tuhansia vuosia, minä väitin tuoreeseen vertaisarvioituun tutkimukseen viitaten, että 3-5 vuoteen ja prof. Stenman löysi tätä tukevia tutkimuksia peräti 33 kappaletta.

    Kiistämätön tosiasia on, että Brasilian etanolituotanto on mahdollista vain veronmaksajiensa tuhdilla tuella, taloudellisesti se olisi katastrofi, me siis riistämme köyhää Brasilian kansaa biobensiinillämme,mennäkseni nyt "viherargumentointiin".

    VastaaPoista
  3. Kaikki bio-massa kasvaakseen tarvitsee ilmakehän hiilidioksidia,toisin sanoen hiilidioksidi on sulkeutuvassa kierrossa.Ainoastaan tuotannossa käytetty uusiutumaton energia lisää päästöjä ilmakehään.Pelkistetysti sanoen hiilidioksidihan on kaikelle elämälle maapallolla yksi tärkeimmistä kaasuista ja sen täytyy kiertää.Pitäisikin ajatella bio-energiaa aurikoenergiana,jota se itseasiassa on ja sillä pyritään korvaamaan jossain tulevaisuudessa loppuvia öljyvaroja.

    VastaaPoista
  4. Sevverta on nyt pakko kommentoida, että tuota E10:ä tankatessa kulutus ei ole ainakaan meidän autossa muuttunut yhtään mihinkään.

    Ja jos auto bensasta hajoaa, niin saanpahan äkempää uuden...

    VastaaPoista
  5. "
    Sevverta on nyt pakko kommentoida, että tuota E10:ä tankatessa kulutus ei ole ainakaan meidän autossa muuttunut yhtään mihinkään."

    Johtuisiko tästä:
    E10 sisältää etanolia 0-10%. Tuo 10% siis maksimi. Edes huoltoasemalla eivät tiedä paljonko sitä on. Etanoli on kalliimpaa joten hintaa nostettiin ja ovelasti etanolimäärää laskettiin... On ne kieroja.

    VastaaPoista
  6. Varmaankaan tuota parin prosentin eroa ei huomaa käytännössä tankatessaan ja ajotyyli vaikuttaa saman ja enemmänkin kulutukseen. Siirryinkin vain varmuuden vuoksi 98:iin,vaikka autoni on uusi ja pitäisi sopia E10:lle,varsikin kun kustannusero on mitätön tai olematon.

    VastaaPoista
  7. kusetukseen kyllästynyt29. tammikuuta 2011 klo 9.36

    Mistä muuten tiedetäään, että etanoli on käymisteitse valmistettua eikä eteenistä hydrattua? Öljyteollisuushan valmistaa eteeniä ja maailmalla liikkuvista etanoli-bensiinieristä ei voi oikein sanoa, että miten se on valmistettu.

    VastaaPoista