lauantai 28. toukokuuta 2011

Businesweek:Yhdysvalloissa etanolibensaa käyttävät autot alkavat hajota




Businesweek

Etanolibensan vaarattomuuden perusteena on täällä käytetty sitä, että Yhdysvalloissa sitä on käytetty jo kauan ilman ongelmia. Nyt näyttäisi, että ei:


"GOT A SPARE $1,000?
Last July was bad enough for motorists on a budget—gasoline prices had shot up to more than $4 a gallon. But for some the pain in the pocketbook was about to get worse. At City Garage in Euless, Tex., for example, the first of numerous future customers brought in an automobile whose fuel pump was shot. A quick diagnosis determined that that particular car had close to 18% ethanol in the fuel. For that unlucky owner, the repairs came to nearly $900. The ethanol fun was just beginning.

City Garage manager Eric Greathouse has found that adding ethanol to the nation's gasoline supply may be a foolish government mandate, but it has an upside he'd rather not deal with. It's supplying his shop with a slow but steady stream of customers whose plastic fuel intakes have been dissolved by the blending of ethanol into our gasoline, or their fuel pumps destroyed. The average cost of repairs is just shy of $1,000"

11 kommenttia:

  1. Muoviset pumput tahtoo hajota muutenkin. Itsellä Mondeossa on pissapojan pumppu hajonnut kahdesti, muovi ei kestä raakaa lasinpesunestettä.

    Tosin eihän tämä biobensavouhotus ole mistään kotoisin. Bensa tankkiin ja etanoli pulloon! :)

    VastaaPoista
  2. Joo, kun ne eivät tuolla "suuressa maailmassa" laita pirtua pissapoikaankaan, ne ei suunnittele pumppuja sitä kestämään.

    VastaaPoista
  3. Minulla on vm 2006 Toyota Corolla 1.6, automaattivaihteistolla. Pidän kirjaa ajetuista kilometreistä ja tankatuista litroista joka tankkauksella. Tankkaan vain 95 bensiiniä. Vuonna 2010 keskikulutus tammi-toukokuussa oli 8,6 L/100 km. Vuonna 2011 vastaava lukema oli 7,0 L/100 km. Autoni moottorin toiminnassa näiden kahden vuoden välillä en ole havainnut mitään eroa. Lasinpesulaitteessa käytän ohjeen mukaan laimennettua pesunestettä. Toistaiseksi lasinpesulaite on toiminut moitteettomasti. Autoani huollatan huolto-ohjelman mukaisesti.

    VastaaPoista
  4. En ole varma ymmärsinkö oikein, mutta tarkoitatko, että autosi tämän vuoden E10-bensiinillä vei vähemmän polttoainetta? Se olisi jo luonnontieteen/tekniikan perusteinkin mahdotonta.

    Etanoli antaa vain 2/3 bensiinin energiasta, jos sitä lisätään, kulutus kasvaa aina. Miten paljon, on sitten toinen asia. Vastaavissa käytännön testeissä VTT sai 2%, TM 2-3% ja Auto Bild jopa 5,7% suuremman kulutuksen.

    Sitten VTT:a ilmeisesti patistettiin poliittiselta tasolta "parantamaan" tulostaan ja kas,se sai lisääntyneeksi kulutukseksi vain 0.7 - 0,8%. En väitä VTT:n väärentäneen tuloksia, mutta etanolin hieman paremmalla puristuskestävyydellä voidaan kikkailla, jos meillä on täydellisellä moottorinohjauselektroniikalla varustettu turbomoottori, kuten uudessa Saabissa, jota epäilen VTT:n koeautoksi. 90%:ssa autoja moista ei ole ja ne eivät voi hyödyntää tuota.

    Sinun vertailussasi on pakko olla muita vaikuttavia tekijöitä ja tuollainen vertailu ei tieteellisessä mielessä ole enempää kuin "musta tuntuu". Pahoittelen, jos loukkaan, mutta noin vain on. Ei uusi viherfysiikka sentään luonnotieteiden ikiaikaisia peruslakeja ohita.

    VastaaPoista
  5. Tämä Businessweekin uutinenhan on 2009 vuodelta, väitteet siitä että amerikassa ei olisi ollut ongelmia joutuvat vähintäänkin kyseenalaiseen valoon, koska tieto ongelmista on ollut käytettävissä jo kauan ennen kuin täällä aineeseen siirryttiin.

    VastaaPoista
  6. Iltalehden testi E10:llä:

    http://www.iltalehti.fi/autot/2011040113453106_au.shtml

    Tuossa artikkelissa on vielä kaksi virhettäkin. Etanolista saatava teho ei ole vain 2% pienempi kuin bensiinistä, vaan siitä saadaan vain 2/3 bensiinin energiasta. 2%:n ero on seoksella, jossa on 10% etanolia.

    Sanotaan myös, että 98:n käyttö on huonompaa ympäristölle. Tämäkään ei ole totta. Jos käytämme puhdasta etanolia, se tuottaa SAMAAN SUORITUKSEEN n. 36% ennemmän hiilidioksia ilmaan. On tahallista harhauttamista puhua litra per litra vertailua, koska litralla etanolia auto kulkee vain 2/3 siitä, mitä puhtaalla bensiinillä. Ja tässä ei vielä huomioida etanolin valmistuksen tuottamaa hiilidioksidia, joka on merkittävä.

    Ajan itse parhaillaan Shell´in Super V:lla, jossa ei ole ollenkaan ( < 1%) etanolia ja pikainen tuntuma on, että kuluu vielä selvästi vähemmän. Auto on uusi halpa pikkujapsi.

    VastaaPoista
  7. Edellisestä kommentistani jäi vielä pois se, että etanoli tuottaa epätäydellisesti palaessaan syöpää aiheuttavaa asetaldehydiä. Tässä vielä suora linkki Iltalehden artikkeliin:

    ILTALEHTI

    VastaaPoista
  8. Kai blogin pitäjä muistaa että etanolin palamisesta syntyvä hiilidioksidi on kierrossa olevaa,eikä lisää hiilidioksidin kokonaismäärää.

    VastaaPoista
  9. Kyllä muistaa ja muistaa myös sen, että fossiilistenkin hiili on kierrossa olevaa, tuo kierto vain on tapahtunut aikaisemmin. Ja etanolinkin hiili lisää nyt ilmakehässä olevaa.

    Mutta, toinen pointti on se, että etanolin valmistus vaatii paljon fossiilisten käyttöä ja sokeriruon viljelyä varten on hiilidioksidia sitovaa viidakkoa raivattava. Maan muokkaus, kylvö, korjaus ja lannoitteiden valmistus tarvitsee fossiilisia ja etanolin tislaus käymismäskistä, jossa sen pitoisuus on jotain 12-14% on hyvin paljon fossiilisia vievä prosessi, itse asiassa tislaus vie noin 11 gigajoulea etanolin polton tuottamasta noin 14 gigajoulesta litralta ja siten etanoli on voimakkaasti neagtiivinen polttoaine, sen tuottaminen siis vie energiaa enemmän kuin se antaa. Hölmöläisten hommaa, peiton leikkaamista alapäästä, jotta lisättäisiin yläpäätä.

    Jenkit väittävät eräässä tutkimuksessa energiataseen olevan maissialkoholilla +-0, mutta on muita tutkimuksia, jotka todistavat sen negatiiviseksi. Eräs tutkimus Brasilian sokeriruokoetanolista, jota mekin käytämme, kertoo energiataseen olevan 36% negatiivinen, tässä ei vielä ole laskettu mukaan logistiikan kuluja, kun etanoli laivataan toiselta puolen maapalloa tänne, siinäkin syntyy paljon fossiilisten hiilidioksidia. Etanolibensa on itsensä pettämistä jopa vihreillekin ja sen on tajunnut jo itse profeetta Al Gorekin, joka sanoo etanolibensaa "petokseksi", joka rikastuttaa vain muutamaa keskilännen maissinviljelijää ja pirtutehtailijaa.

    Mainitsematta jäi vielä elintarvikkeiden hinnan kohoaminen, kun etanolibensan teko vie maa-alaa elintarvikkeiden viljelyltä.

    VastaaPoista
  10. Parasta-aikaa kaikki vihreä pelloilla ja metsissä sitoo hiiltä ilmakehästä ja luovuttaa happea tilalle,hiili on siis vuosittaisessa kierrossa. Eikö se ole hieman eri asia kuin joskus esihistoriallisena aikana maaperään varastoituneen hiilen vapauttaminen kiertoon. Viljaetanolin valmistuksessa syntyvät mäskit valkuaisineen käytetään eläinten rehuksi ja sitä kautta ihmisten ravinnoksi.Ruuan hinnan on valitettavasti noustava jos ylipäätään halutaan syödä,jatkuvat palkan korotukset teollisuudessa ja energian hinnan nousu lisäävät tuotantokustannuksia joita on siirrettävä hintoihin.Verovaroista maksettavat tukiaiset eivät riitä enään korvaamaan em.syistä johtuvia kustannuksia.Energian tuottaminen kotimaassa lisäisi valtavasti monenlaista toimeliaisuutta ja kysyntää eri alojen tuotteille,toisin sanoen lisäisi työtä ja toimeentuloa meille ihmisille.Miksi vastustaa kynsin hampain moista kehitystä? Muuten olen sitä mieltä että hiilidioksidi ilmakehässä vaikuttaa kahteen suuntaan,estää aurinkolämmön säteilyä maahan samoin kuin lämmön haihtumista maasta avaruuteen.Lievä keskilämpötilan vaihtelu johtuu maapallon väestön kasvusta, lisääntyvästä energian käytöstä ja kaikista eniten auringon "toimeliaisuudesta".Jos lievä lämpeneminen koetaan ongelmaksi,niin ehkä kannattaisi vähentää esim.verottomilla polttoaineilla lennettäviä turistilentoja.Yksi lento suuntaansa nielaisee suunnilleen keskikokoisen maatilan vuoden aikana käyttämän polttoaine määrän,siinäpä yksi valinta ruuan tuotanto vai rumarillumarei.

    VastaaPoista
  11. Kambrikaudella CO2 oli 20-kertainen ja lämpötila 10 C korkeampi. Lisä CO2 nykyisestä n. 390 ppmv:sta ei pidätä lisää IR:aa, saturaatiopiste on lähes saavutettu. Vesihöyry vastaa 99%:sti lämmönsäädöstä (lähinnä pilvien muodossa). Roussealainen "paluu luontoon" ei ole mahdollinen, se tappaisi toisen puolen ihmiskuntaa, olemme jo täysin riipuvaisia teknologiastamme.

    VastaaPoista