Ei tästä nyt kannata tämän asian takia ruveta toogaansa repimään. Kyseessähän oli nimenomaan testi sellaisella autolla johon EI suositeltu 95E10-bensaa. Joten mitä uutisarvoa on sillä, että vasta 27 000 km jälkeen auton bensapumppu hajoaa? Tämmöisen nollauutisen esiinnostamisella blogi lähinnä tekee itsensä naurunalaiseksi. Itse olen ajanut 95E10-bensalla viime vuoden alusta lähtien. Ei ongelmia, jos nyt ei kulutuksen lievää laskua uuteen bensaan siirtymisen jälkeen sellaiseksi katsota.
Blogille saa toki vapaasti nauraa ;=). Tosiasia kuitenkin on, että auto hajosi nimenomaan E10-bensan johdosta.
Kuinka paljon nimimerkki on ajanut E10-bensalla (kilometreissä)? Tuo luonnonlakien vastainen väite, että E10 vähentäisi polttoainekulutusta tekee nimimerkin muutkin väitteet epäiltäviksi. Etanolissa on vain 2/3 bensiinin lämpöarvosta ja kun sitä on tuplaten, teho pakostakin laskee, ei tosin paljoa, tuon testien mukaisen 2-6%. Hieman tilanne paranee, jos autossasi on täydellinen moottorinohjauselektroniikka ja se on turbo, kuten eräs Saabin malli, jolloin se voi hyödyntää etanolin suurempaa puristuskestävyyttä.
Aiheesta liikkuu kylläkin paljon "mutu"-tietoa, suuntaan jos toiseenkin.
Mielenkiinnolla odotan ensi talvea ja siitä kuinka se E10 toimii kylmissä olosuhteissa! Vuosi on vielä lyhyt periodi testimielessä. Tulevaisuudessa kuullaan, kuinka tankit ja polttoaine letkut ja putket kestää E10 käytön.
Minä en kylläkään suostu koekaniiniksi uuden autoni kanssa, vaikka sen pitäisikin pystyä käyttämään myös E10, vaan olen koko ajan tankannut 98:a. Hintaero on pieni verrattuna mahdollisiin riskeihin ja antaahan se saman verran enemmän tehoa kuin maksaa, joten tilanne on win-win.
Hannu T Tanskanen, Vapaa tiedetoimittaja, Tekniikan Maailman tiedekirjoittaja 2003-2008, Muutos 2011 puolueen eduskuntavaali 2015 ehdokas. Vihdin kunnan 2. varavaltuutettu, ympäristölautakunnan jäsen, katselmusjaoston puheenjohtaja, ilmastostrategiaryhmän jäsen, Vihdin Veden johtokunnan varajäsen, Vihdin perussuomalaisten hallituksen jäsen ja varajäsen 2012-2014, Vihdin perussuomalaisten eurovaaliehdokas 2014.
Ilmastoblogien "Top 10" listalla 2013
Medianäkyvyyden asiantuntija CISION on listannut Suomen 2013 "Top 10" ilmastoblogit. Tämä blogi on ensimmäisenä kriittisenä blogina sijalla 8. Linkkiluettelossa (alla) CISION:n sivu.
"Seuraa niitä,jotka etsivät totuutta,
vältä niitä,jotka väittävät sen löytäneensä"
(Vaclav Havel)
Varaosat ja lisävarusteet historiallisiin ja urheiluautoihin (palvelu suomeksi)
Spareparts and accessories for historic and sportive cars (click picture)
"The absence of evidence is not evidence of absence"
"Mit der Dummheit kämpfen Götter selbst vergebens" (Friedrich Schiller)
UAH lower troposphere temperature data,Mauna Loa CO2 data,NOAA SWPC solar information
"Ei voi kuljettaa totuuden soihtua väkijoukossa käräyttämättä jonkun partaa" ( Sokrates 469 - 399 eaa. )
Tosin kyseessä on Opel joten ei mikään ihme jos hajoaa.
VastaaPoistaEi tästä nyt kannata tämän asian takia ruveta toogaansa repimään. Kyseessähän oli nimenomaan testi sellaisella autolla johon EI suositeltu 95E10-bensaa. Joten mitä uutisarvoa on sillä, että vasta 27 000 km jälkeen auton bensapumppu hajoaa? Tämmöisen nollauutisen esiinnostamisella blogi lähinnä tekee itsensä naurunalaiseksi. Itse olen ajanut 95E10-bensalla viime vuoden alusta lähtien. Ei ongelmia, jos nyt ei kulutuksen lievää laskua uuteen bensaan siirtymisen jälkeen sellaiseksi katsota.
VastaaPoistaValmistajan mukaan kyseiseen malliin ei E10 sovi, mutta hyvä osoitus siitä, että etanoli voi kylläkin olla haitallista autolle.
VastaaPoista@anonyymi 2.
VastaaPoistaBlogille saa toki vapaasti nauraa ;=).
Tosiasia kuitenkin on, että auto hajosi nimenomaan E10-bensan johdosta.
Kuinka paljon nimimerkki on ajanut E10-bensalla (kilometreissä)? Tuo luonnonlakien vastainen väite, että E10 vähentäisi polttoainekulutusta tekee nimimerkin muutkin väitteet epäiltäviksi.
Etanolissa on vain 2/3 bensiinin lämpöarvosta ja kun sitä on tuplaten, teho pakostakin laskee, ei tosin paljoa, tuon testien mukaisen 2-6%. Hieman tilanne paranee, jos autossasi on täydellinen moottorinohjauselektroniikka ja se on turbo, kuten eräs Saabin malli, jolloin se voi hyödyntää etanolin suurempaa puristuskestävyyttä.
Aiheesta liikkuu kylläkin paljon "mutu"-tietoa, suuntaan jos toiseenkin.
Mielenkiinnolla odotan ensi talvea ja siitä kuinka se E10 toimii kylmissä olosuhteissa!
VastaaPoistaVuosi on vielä lyhyt periodi testimielessä.
Tulevaisuudessa kuullaan, kuinka tankit ja polttoaine letkut ja putket kestää E10 käytön.
Minä en kylläkään suostu koekaniiniksi uuden autoni kanssa, vaikka sen pitäisikin pystyä käyttämään myös E10, vaan olen koko ajan tankannut 98:a. Hintaero on pieni verrattuna mahdollisiin riskeihin ja antaahan se saman verran enemmän tehoa kuin maksaa, joten tilanne on win-win.
VastaaPoista