keskiviikko 1. joulukuuta 2010

Mikä Finnairia vaivaa - useita vakavia vaaratilanteita




Useita vakavia vaaratilanteita lyhyen ajan sisällä. Oslossa kone törmäsi kenttävaloihin,mm. rengas vaurioitui,mutta noustiin ja lennettiin Helsinkiin. Shanghaissa A340:n (kuvassa) rengas räjähti nousukiidossa ja vaurioitti kahta koneen kolmesta hydrauliikkapiiristä,silti jatkettiin Helsinkiin. Helsinki-Vantaalle laskeutuvan Budabest-koneen perämies nosti finaalilla laipat ylös,kun piti laskea alas ja kone syöksyi yli 100 m,ennenkuin kapteeni sai hallintaan ja veti ylös,lähempänä maata olisi saattanut olla fataali virhe. Nyt viimeksi viime sunnuntaina, 26.11. samanlainen A340 Hong-Kongissa yritti erehdyksessä nousta rullaustieltä,mutta lennonjohdon hälyytys aiheutti paniikkijarrutuksen.

Missä on vika? Onnetonta yhteensattumaa,vai puutteita koulutuksessa,nuohan olivat kaikki "pilot error" -tapauksia? Vaiko liian pitkiä vuoroja ja väsyneet pilotit? Kuten tunnettua,suuri onnettomuus aiheutuu vähä kerrallaan kerääntyvistä pienistä laiminlyönneistä. Finnairilla on upea yli 40 vuoden,koko suihkukonekauden,kestänyt puhdas historiikki, hartaasti täytyy firmalla itsekin usein lentävänä toivoa,ettei ote nyt,vaikka vaikeuksia onkin, mm.lakko parhaillaan,lipsu? Tämä ei tarkoita,etteikö myös muilla yhtiöillä olisi vastaavia tapauksia, niitä on dokumentoitu useitakin.

Alla viimeisen tapauksen raportti:

Onnettomuustutkinta

Ja tässä edellinen:

Iltasanomat

Iltapäivälehden uutinen tänään viimeisimmästä:


Iltalehti

3 kommenttia:

  1. Tuo lienee seurausta tästä säästövimmasta mikä vallitsee nykyisin joka alalla. Säästetään väärässä paikassa, kuten juuri asioissa jotka vaikuttavat turvallisuuteen. Ja lisänä se että "pakotetaan" ihmiset tekemään liikaa töitä. Tuossakin kyseisessä firmassa varmasti aika moni painaa pitkää päivää senkin takia että ei ois yt-neuvotteluiden aikaan ensimmäisenä listalla.

    VastaaPoista
  2. Samaa olen ihmetellyt. Muuten Budapestissa jälkimmäinen on kova P.

    VastaaPoista
  3. http://www.youtube.com/watch?v=ZgQjYdN48vU

    Koneet ovat 60-luvulta asti ottaneet kabiinin sisäilman moottoreiden "sisältä", ja mukaan pääsee öljyhöyryjä ja muuta myrkkyä, joka aiheuttaa pahojakin sairauksia ja hämmennystiloja. Mutta hienosti ovat lentoyhtiöt ja valmistajat ostaneet epäilijät ja tutkijat hiljaiseksi. Paitsi erään kaverin joka teki dokumentin aiheesta.
    Dokkari tuli JIM:iltä muutama kuukausi takaperin.

    http://www.telegraph.co.uk/travel/travelnews/4610474/Toxic-cabin-air-found-in-new-plane-study.html

    VastaaPoista