torstai 20. tammikuuta 2011

Haaveet Koillisväylän käytöstä huuhaata




Tarjosin HS:lle vastinetta päätoimittaja Mikael Pentikäisen Koillisväyläjutulle. Ei mennyt läpi,mutta julkaistaan täällä!


Pentikäisen kirjoitus


Kommenttitajoukseni 16.1.2011:


"ILMASTONMUUTOS" EI AVAA KOILLISVÄYLÄÄ


Päätoimittaja Mikael Pentikäinen kirjoittaa kolumnissaan su 16.1. "ilmastonmuutoksen" johdosta sulavan Koillisväylän tulevasta hyötykäytöstä Suomen näkökulmasta. Tosiasioiden valossa spekulaatio vaikuttaa vähintäänkin ennenaikaiselta,ei pitäisi uskoa kaikkea sitä vihersoopaa,jota media nykyään meille tarjoilee! Koillisväylä on kautta aikain ollut osittain avoinna silloin tällöin, vanhimmat meistä muistavat, että suomalainen Adolf Nordeskjöld,"Kuninkaan kullantekijä" Augustin poika, purjehti ensimmäisenä sen läpi Vega-laivallaan jo 1878-1879.

Ja tosiasiassahan arktisen jää ei suinkaan vähene nykyisin, se on palautunut vuoden 2007 notkahduksesta lähes entiselleen ja jatkaa kasvuaan. Tuosta merenpohjan Lomonosovin harjanteesta on käyty kiistaa Venäjän, Kanadan,Tanskan ja Yhdysvaltojen välillä vuosikymmeniä ja nyt kun jopa neljänneksen maailman öljy- ja kaasuvaroista arvioidaan piilevän siellä, tuo kiista oletettavasti kuumenee entisestään. Kirjoitin aiheesta aikoinani artikkelin Tekniikan Maailmaa -lehteen.

TM-juttu

Ja tässä hieman faktaa arktisen jäästä:

LÄHDE

3 kommenttia:

  1. Eikös jo vuonna 1871 päästy laivalla noinkin lähelle pohjoisnapaa kuin N82 ° 29'.
    Mutta toki se on uutinen ja ihmisen aikaansaannosta että siellä kävi muutama turisti viime talvena. Niin ja luoteis ja koillisväylillä ei ole mitään eroa, eihän.

    VastaaPoista
  2. Niin,Luoteisväylän läpi purjehti ensimmäisenä Amundsen 1906,sen merkitys laivaliikenteelle on ollut vähäinen.

    VastaaPoista
  3. Koillisväylä näkyy tässä.

    Minusta olisi hyvä jos Koillisväylää pitkin voisi kulkea vuoden aikana pidemmään ajanjakson kuin nyt. Tällä tavoin Aasian-kaupalla olisi vaihtoehtoinen reitti Suezin kanavan kautta kulkevalle reitille.

    Suezin kanavan kautta kulkevan reitin vika on siinä että somalialaiset merirosvot ovat jo pidemmän aikaa hyökäännet kauppalaivojen kimmpuun. Tuolla reitillä pitäisi kauppalaivoilla olla aseistus. Ennen vanhaan, purjelaiva-aikana kauppalaivoissa oli kanuunat ja miehistöllä tuliaseet ja teräaseet. Nyt tarttis taas.

    VastaaPoista