perjantai 18. maaliskuuta 2011

TM:n uusi vihreä linja suosittaa E10:n käyttöä vastoin omia testituloksiaan




TM


Tekniikan Maailma-lehti on testannut E10-bensiini kulutusta verrattuna aiempaan 95:een.

Testin mukaan sitä kului 3% enemmän ja kun se maksaa noin 3% vähemmän kuin 98-oktaaninen, ne ovat käytännössä samanhintaisia. Silti päätoimittaja Honkanen suosittelee E10:n käyttöä, koska "siitä tulee hieman vähemmän hiilidioksidia" (pääkirjoitus). Tämähän on täyttä tuubaa. Ja muistetaan, että saksalainen Auto Bild-lehti sai kulutuksen jopa 5,7% suuremmaksi, mitä uskoa?

3 kommenttia:

  1. Ja lisäksi 95€10:n käyttö kasvattaa moottori/polttoainejärjestelmän vaurion riskiä.

    Ihme pelleilyä, kun eivät osaa ottaa tällaisia jokerimahdollisuuksia huomioon.

    VastaaPoista
  2. Taas yksi syy olla tilaamatta kyseistä lehteä.

    VastaaPoista
  3. TM valitsi jonkin säätyvän erikoismallin.

    E10:n ongelmat tulevat ilmi autoissa, joiden moottorinohjaus ei säädy oikein ja seos jää laihaksi, palaminen on kuumaa ja siihen jää kuumaa ja aktiivista happea liikaa. Joka syö sylinterin öljykalvon, happisensorit, venttiilit jne.

    Lisäksi E10 ongelma on sen suuret toleranssit, koska aineessa voi olla E-osaa 0...10 % ja seoksen pitäisi säätyä siihen. Ongelma on erityisesti kylmäkäynnistyksessä, jossa toimitaan oletusarvoilla ennakoivasti ennen kuin sensorit toimii.

    On mahdotonta säätää E10:lle mekaanista kaasaria, koska seokset vaihtelevat. Ja sama ongelma on monessa tietokoneohjatussakin, eikä seos eikä sytytyshetki säädy ideaaliseksi edes hyötysuhteen kannalta.

    Yksi ongelma on se, ettei seos ole stabiili vaan hajoaa 2kk pikkuhiljaa matalaoktaaniseen ja 110 oktaaniseen etanoliin. Molemmat on sitten erikseen myrkkyä moottorille. Matalaoktaaninen alkaa nakuttaa ja rikkomaan paikat.

    Lisäksi etanoli on hydroskooppista ja imee vettä ilmasta ja 1,3% tasossa alkaa eriytymään tankin pohjalle ja muodostamana orgaanisia liuottimia.

    Muinoin bensan jäänestossa (etanolissa) luki ettei pitousuutta saa ylittää koska on vakavan moottorivaurion mahdollisuus. Puhuttiin 1% pitoisuuksista , E1:stä.

    E10 on käytetty USA:ssa ja muualla, jossa on erilaiset automallit. Yleensä matalaviritteisemmät.

    2-tahtisiin ei suositella E10 ollenkaan koska alkohioli syö öljykalvon kampikammiosta. Netti on täys tietoa ongelmista pienkoneissa USA:ssa.

    VastaaPoista