perjantai 6. huhtikuuta 2012

USA: Pelasta maapallo vai pelasta työpaikat?





Chrysler yritti USA:n markkinoille pienikulutuksisilla "peltipurkeilla" ja oli lähes konkurssissa, kun uusi johtaja, Fiatin toimitusjohtaja Sergio Marchionne palkattiin kolme vuotta sitten, hän päätti palauttaa Chryslerin taas juurilleen, iskemään "Amerikan sieluun" ja Chrysler palautti taas 2008 lopetetun Viper-urheiluauton ja firman nousu alkoi, nyt aletaan jo olla voiton puolella, viherhihhulit ja Obaman sosialistihallinto eivät onnistuneet tuhoamaan aitoa Amerikkaa. Nyt New Yorkin autonäyttelyssä Chryshlerin katseenvangitsija ei enää ollut paristokärry vaan hulppea
640 hp:n SRT Viper. Vastaavahan joskin eri syistä oli aikoinaan Fordin tilanne. Henry Ford III antoi uudelle "konservatiiviselle" automallille rakastamansa vaimon,Edselin, nimen. Kukaan ei ostanut sitä. Firma palkkasi Lee Iacoccan, joka lanseerasi jokamiehen urheiluauto Mustangin ja rahaa alkoi tulla sisään ovista ja ikkunoista.

Nyt Mustang on jo versiossaan Mustang GT Shelby täysverinen urheiluauto 400 hp:n koneellaan, huippumallissa on 800 hp. Kirjoittajalla oli vuosi sitten ilo testata Floridassa GT Shelby noin tuhannen kilometrin verran.


Kirjoittajan ottama kuva Florida 2011

Tässä vielä kuva "pilotin" paikalta:


GT Shelby

5 kommenttia:

  1. Minäkun aina kuvittelin että Edsel nimettiin Henry Fordin pojan mukaan...
    No, ei se mitään, pääasiahan on että USAn autoteollisuus on elpymässä (kuten taitaa olla muukin tuotanto).

    VastaaPoista
  2. @ Kappas,sinä olet oikeassa,pojan mukaan se nimettiin vastoin Henryn ehdotusta ("E" = Esperimental car). Mistä ihmeestä minä olen lukenut,että Edsel oli vaimo..??? Pahoittelen,ikä ei tule yksin... (nolona).
    Mutta, ajoin minä oikeasti Mustang Shelby GT:a, sen vannon;)!

    VastaaPoista
  3. @ Ja perskeles,se Henrykin taisi olla vasta numero kakkonen ... pitäisköhän mennä jos vapaaehtoisesti ukkokotiin? Toisaalta,autoilulla on niin fanaattisia ja tietorikkaita harrastajia, että oikein mitään ei uskalla enää muistinvaraisesti sanoa tarkistamatta ..
    Mutta, olen minä vielä kuule lähes seitenkymppisenä ajanut jenkeissä sekä uutta Corvettea, uutta Camaro SS:aa, Dodge Challengeria ja Ford Mustangin sekä karvalakkimallia useinkin, myös kerran GT Shelbyä ja vajaan parin viikon päästä uudelleen! Ei siis GT Shelby 500:aa, vaan sitä kesympää 400 heppaista. Corvettessa oli 431 hp, Camaro SS:ssa jotakuinkin saman verran ja Challengerissa hieman enemmänkin.

    Tässä ensimmäisten "koeajojeni" raportti e10.bensiinissä:

    Corvette & Camaro

    VastaaPoista
  4. Tuossahan onkin ideaa, vuokrata jokin mielenkiintoinen auto päiväksi esim. työreissun yhteydessä. Mitähän luokkaa se Corveten vuokra olisi?
    TM:n autojutuissa tosiaan ärsyttää nuo kilowatit ja huomion kääntäminen johonkin niin merkityksettömään kuin CO2-päästöt. Automainoksissa oikein naurattaa kun niissä mainitaan CO2 päästöt g/km. Mahtaa muutaman vuoden päästä mainostajia nolottaa...

    VastaaPoista
  5. @ Vaihtelee kauden mukaan,normaalisti Corvette oli 260 taalaa/vrk, Camaro vain puolet tuosta. Varaamalla ja maksamalla pari kuukautta etukäteen voi Corvetten saada non 160 taalalla ja Camaron sekä Mustang GT Shelby:n noin satasella. Perus-Mustangin (201 hp)saa etukäteen maksamalla reilulla satasella viikonlopuksi (3 pv), jopa halvempi kuin tavalliset japsit. Tämä kaikki siis Hertzillä ja puhun kultakorttijäsenen hinnoista, joissa vakuutukset, myös miljoonan taalan vastuuvakuutus (LIS) sisältyy, nehän on "pakko" ottaa, muuten on kolarissa kusessa.

    VastaaPoista