keskiviikko 30. toukokuuta 2012
Neljä päivää Liguriaa ja Lombardiaa Euroopan taloudellisimmalla autolla
Ja sehän on tietenkin Fordin uusi 2013-mallin Focus "EcoBoost",Kölnissä valmistettu diesel,jonka kulutus on väitteen mukaan Euroopan pienin. Ajelin aivan uudella (ajettu < 5000 km) tuollaisella tuhannen kilometriä tankillisella Lombardiasta Milanosta Genovaan Liguriaan, siitä San Remoon ja Dolceacquaan, Ranskan rajan tuntumaan ja muutaman lisälenkin jälkeen takaisin Milanoon.
Polttoainetta säästävä ja "hiilijalanjälkeä pienentävä" start/stop toiminto oli uutta ja hämmensi hieman alussa, kun kone vapaalle vaihtaessani ja jalan kytkimeltä nostaessani tietullilla sammui. Oletin ensin viaksi ja väänsi starttia, lienen hipaissut samalla kaasua ja tuloksena oli bendixin rähisevä vastalause. No, nopeastihan tuon oppi, mutta perin turhalta kikkailulta vaikuttaa. Autossa on kuulemma tavallista suurempi akku, koska starttia käytetään ylenomaa ruuhkaliikenteessä ja olettaisin starttimoottorinkin olevan tavallista lujemmalla. Kuudes vaihdekin dieselillä menettelee kun momenttia riittää. Mitähän se nuuka sakemanni vielä keksiikään?
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Parhaimmillaan on minulla Toyota Verso S:llä, s/s -toiminnolla ollut kone seis vajaat neljä minuuttia (punaiset valot.) Jarrun polkaisulla saa koneen heräämään henkiin (automaatti).
VastaaPoistaEn itse asiassa tidedä, että mitä tämä start/stop -toiminto muuten säästää? Ainakin starttimoottori pitää uusia huollon mukaan x-käynnistysmäärän jälkeen, joka ainakaan kuulosta taloudelliselta saati "ekologiselta".
Jos oikein muistan, niin VW on tehnyt jo 70-luvulla vastaavaan systeemin ja en yhtään ihmettele, jos Jenkkiautoissa sitä olisi jo kokeiltu paljon aiemmin?
Juu,enpä ole jenkeissä vielä törmännyt moiseen,sen sijaan se,että kahdeksasta pytystä vain puolet on toiminnassa ja loput tulevat leikkiin mukaan kun syventää kaasujalkaa,on vakio jo monessa jenkissä.
VastaaPoista