sunnuntai 23. syyskuuta 2012

Se on syksy ja tämä tiekurjuus taas!

Tulipa aihe taas mieleeni,kun ajoin aamupimeässä yöllisen sateen jäljiltä vaimoa työhönsä sairaalaan Vihtiin klo 06:25. Ei ole kovin pitkää aikaa siitä,kun tähänkin tiehen vedettiin uutta asvalttia,mutta jo nyt on sellaiset ojat,että vaatimattomankin sateen jälkeen pimeässä ajo hirvittää,vesilliirron vaara on ilmeinen. Autoilijoilta kerätään jos jonkinlaisia veroja ja maksuja niin vietävästi,mihin kaikki nämä rahat menevät,eivät ainakaan teiden ylläpitoon? Muistelen,että Suomi parisen vuosikymmentä sitten sai,oliko maailmanpankilta vai mistä,rahaa teiden kunnostukseen,koska ne luokiteltiin kehitysmaatasoisiksi. Meillä riittää rahaa heitettäväksi EU:lle,nyt jo 700 miljoonaa enemmän kuin EU:lta saamme ja summa kasvaa taas ensi vuonna. Meillä riittää lainaksi ottamaamme rahaa lappaa miljardikaupalla etelän huijarimaille. Meillä on varaa antaa kehitysapua,mutta ei varaa pitää poliisia ja armeijaa. Meillä riittää rahaa etnisten turistien hyysäämiseen,mutta ei varaa pitää teitämme edes auttavassa kunnossa näissä pimeän syksyn ja sateen vaativissa oloissa,se maksetaan ihmishengillä. Teiden nopeaan kulumiseen urille esitetään kaksi syytä,nastarenkaat ja idän rekkaliikenne,transitokuljetukset. Muistelen,että jokin tutkimus päästi nastarenkaat syyllisyydestä,miksi emme sitten veloita kunnon korvausta tuosta rekkarallista,joka tuhansin rekoin vuorokaudessa rahtaa loistoautoja Venäjän uusrikkaille mafiosoille? Amerikoissa liikennevirrat ovat kymmenkertaiset,mutten siellä juuri ole näin huonoja teitä nähnyt. Totta,että mm. Los Angelesissa ne ovat paljolti betonia,joka kestää kymmenen kertaa asvalttia pidempään,mutta valtaosa sielläkin, mm. Floridassa on asvalttiteitä. Ilmasto mainituissa on tietenkin eri,mutta saman olen havainnut kylmissäkin osavaltioissa, Coloradossa, muiden muassa,jossa suoritin Ph.D.ni vuonna 2000. (Aiheesta keskustelua Uuden Suomen blogissani: Uusi Suomi blogi

3 kommenttia:

  1. Lapsuudesta muistan, että välillä ykköstie - Parainen oli suurimmaksi osaksi betonitietä, juuri sen takia, että siellä kulki paljon rekkaliikennettä. Ja kesti hyvin. Miksi ei voisi käyttää betonia monessa paikkaa muuallakin?

    VastaaPoista
  2. @Todellakin,siellä oli kai tuo kymmenen kilometrin koepätkä aikoinaan. Syynä siihen,ettei betoniin menty,olivat kai ongelmat betonilaatoilla suurissa lämpötilan vaihteluissa kesän-talven välillä,niihin tuli murtumia ja hinta oli myös kymmenkertainen asvalttiin verrattuna.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, näin varmaankin. Kuten sanoin, olin lapsi silloin, eikä minulla ollut paljon kiinnostusta asiaan.

      Poista