keskiviikko 28. marraskuuta 2012

Espoon sähköbussi hyytyi ensimmäisenä päivänä

Kertoo päivän Helsingin Sanomat. Portugalista hankittu sähköbussi hyytyi ensimmäisen työpäivänsä päätteeksi ja valmistaja Veolia jouduttiin huutamaan apuun. Arvellaan kahden pikalatauksen jumittaneen akut, joita nyt yritetään elvyttää hitaalla latauksella. Huhtikuussa Espooseen tulee kiinalaisvalmisteinen sähköbussi. Onneksi en asu Espoossa ja varsinkaan käytä bussia,nämä viherkokeilut tulevat aiheuttamaan vielä paljon murheita.

13 kommenttia:

  1. Olisi mielenkiintoista tietää tulevan talven kokemuksista miten paikallisliikenteessä pysyy ikkunat sulana.... Vai hoituuko lämmitys jollain palavalla nesteellä?

    TS, Oulu

    VastaaPoista
  2. Onhan tuo aika koomista, mutta harvoin mikään tekniikka toimii heti ensimmäisestä mallista lähtien. Virheistä oppii ja varmasti myös tämäkin tapaus tulee jollain tasolla parantamaan sähköautojen luotettavuutta. Tekniikka kehittyy...

    VastaaPoista
  3. @Kun ottomoottorin hyötysuhde alkaa olla sama kuin hiilellä tuotetun sähkön siirto- ym. häviöt huomioiden ja päästöt ovat katalyytein hyvin hallinnassa, tuntuu sähköauto turhalta kikkailulta, miksi rakentaa uusi kallis infrastruktuuri?

    VastaaPoista
  4. Onneksi on vielä autoja!Siis ei niitä sähköversioita..

    VastaaPoista
  5. Mitä pahaa on öljyriippuvuuden vähenemisessä? Suomalainen ydinvoimateollisuus (Siis työtä Suomalaisille) kiittää kunta- ja kaupunkipäättäjiä, jos saamme lisää sähkökäyttöisiä liikennevälineitä.

    Vielä palatakseni historiaa taaksepäin. Wikipediassa on artikkeli joka kertoo, että ensimmäiset autot olivat sähkökäyttöisiä. Jos sähköakkujen kehitys olisi nyt 100 vuotta edistyneenpää, meillä olisi lähes rajattomasti käytettävissämme energiaa siirtää ihmisiä paikasta toiseen.
    http://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6auto#Yleist.C3.A4

    Ihmettelen näkemystäsi, että sähkökäyttöisyys olisi jotain paheksuttavaa. varsinkin kun sähköauton käyttämä sähkö tuotetaan Suomessa, Suomalaisten toimesta.

    VastaaPoista
  6. @Ei minulla sähköautoja vastaan sinänsä mitään ole, kyllä se on tulevaisuutta, ottomoottori on tehnyt kunniakkaan sadan vuoden uran, mutta ennemmin tai myöhemmin se kuuluu tekniikan museoon.

    Nykyisellä kehityksen tasollaan sähköauto kuitenkaan ei ole läheskään valmis ja kuten sanot, lähtökohtana tulee olla sähkön tuottaminen ydinvoimalla. Nykyisissä akuissa sähkö on liian labiilissa kemiallisessa muodossa ja vaarallinen kolarissa, vasta 16 Fisker Karmaa paloi räjähdysmäisesti Newarkin satamassa kastuttuaan myrskyssä.

    Alussa oli myös höyryautoja,pitäisikö palata niihin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Et vastannut kysymykseen ja edelleenkin kiertelet vastausta, mikä pahaa on kehittää sähköllä toimivia autoja? Haluatko ihan oikeasti, että olemme riippuvaisia lähi-idän öljyvaroista vai että meillä on mahdollista käyttää lähes rajatonta sähköenergiaa liikennevaihtoehtona?

      Poista
    2. @Mitäs pahaa siinä, mutta ei investoida siihen liika, sähköauto ei vielä tällä kehitysateellaan ole käytännöllinen ratkaisu, erityisesti ei meidän ilmastossamme.

      Poista
    3. 16 Karmaa paloi, mutta missään ei ole puhuttu räjähdysmäisestä palosta. Myrskyssä kastuminen on hieman lievä ilmaus siitä, että autojen päällä oli 2 - 4m merivettä vuorokauden ajan. Palojen syy oli meriveden aikaansaaman korroosion aiheuttama oikosulku polttomoottorin elektronisessa ohjauspiirissä, joka saa voimansa 12V akulta. Nämä ovat standardikomponentteja useimmissa nykyisissä autoissa. Yksi Karmoista syttyi ja poltti lähellään olleet 15 autoa. Myös yksi Prius paloi, mutta siitä ei näytä kukaan ilakoivan. Nyt näköjään pannaan halvalla suomalaista työtä pelkästään siksi, että halutaan demonisoida sähkö- (tai tässä tapauksessa pistokehybridi) autoja. Jos uuteen tekniikkaan ei investoida "liikaa", se ei ikinä kehity. Meidän ilmastossamme ei ole mitään haastetta sähköautoille. Mikään ei ole helpompaa kuin pitää akkujen vaatima neljänneskuutiometrin tila lämpimänä pahimmallakin pakkasella, lämmitetäänhän teollisuushallejakin. Nämä nykyiset autot on vaan suunniteltu jossain palmun alla eikä ole uhrattu ajatustakaan pohjoismaisille oloille, siitä ongelmat. Postin vanhoilla Elcateilla ajettiin silloinkin kun dieselautot hyytyivät 40 asteen pakkasissa, tämä siis jo 90-luvulla. Ne olikin suunniteltu Suomessa.

      Poista
    4. @Kieltämättä uutinen oli yliampuva.Akku voitaneen pitää lämpimänä,mutta entä matkustajat?

      Poista
    5. Suomen oloissa on syytä lämmittää sillä, mikä on juuri lämmitykseen energiatehokkainta. Polttoaineet voidaan muuttaa lämmöksi liki 100% hyötysuhteella. Matkustajat on siis syytä lämmittää polttoainekäyttöisellä lämmityslaitteella. Alkusyksyn viileydessä pieni sähkövastus voi pitää huolen huurteenpoistosta, mutta pakkaset vaativat kunnon tehoa, mikä syö toimintamatkasta liian suuren osan jos käytetään sähkölämmitystä. Jos joku väittää, että sittenhän kyse ei ole sähköautosta voi puolestani pitää sen omana tietonaan, koska hölmöyksiä kannattaa harvoin sanoa julkisesti. Polttomoottoriautotkaan eivät toimi ilman sähköä, mutta ovat silti polttomoottoriautoja. Polttoainelämmittimet kuluttavat noin 1,1 dl/h/kW, ja palaminen on liki täydellistä, joten ilmasto siitä tuskin kärsii merkittävästi. Sen pilaantumisesta ei nähdäkseni tämän blogin piirissä olla muutenkaan kovin huolissaan ;)

      Poista
  7. Karmea uutinen yle teksti-tv. Fisker Karman tuotanto keskeytetty, akkutoimittaja konkurssiin, hurraa.

    VastaaPoista
  8. @Tuo on todella ikävä uutinen, 400-500 tehtaan 900 työntekijästä lomautettu. Tätä nämä uuden vihreän teknologian työpaikat ovat...

    VastaaPoista