Ei niin kovin kauan sitten meni konkurssiin suuri amerikkalainen autonvalmistaja. Eurooppalaiset autonvalmistajat ovat suurissa vaikeuksissa ja tarvitsevat valtion apua. Autoja valmistuu enemmän kuin kukaan kykenee ostamaan. Fossiiliset polttoaineet saavat valtavia verohelpotuksia ja avustuksia pitääkseen hinnat alhaalla.
Mitä koetan sanoa on; taloudessa tapahtuu muutoksia. Kysyntä ja tarjonta vaihtelevat ja tuet vääristävät joskus tilannetta epäterveeseen suuntaan. Tätä tapahtuu kaikilla tuotannon aloilla.
Tapahtuuhan sitä markkinataloudessa, mutta tämän tuulimylly- ja aurinkokennoteollisuus on otsikoissa tuosta syystä yhtenään. Miljardin tukiaiset saanut amerikkalainen, Obaman "tulevaisuus", aurinkokennofirma "Solyndra" meni konkursiiin vain vuoden toimittuaan.
Sähköautot Fisker Karma ja Tesla molemmat saivat puoli miljardia taalaa tukiaisia ja hoippuvat konkurssin partaalla. Suomessa Winwind potkii väkeä pellolle, maailman suurin, tanskalainen Vestas on konkurssin partaalla, Fortum ilmoitti luopuvansa tuulivoimasta (vaikka 200 miljoonan euron vuositukiaisilla ja 20 vuoden takuuhinnalla pitäisi olla rahantekokone) ja litiumakutyehdas Varkaudessa meni nurin myös
Aivan samalla tavalla autoteollisuus on otsikoissa yhtenään. Solyndran (2005 - 2011) saama 535 miljoonaa on kärpäsen pieru Saharassa useimpiin perinteisen teollisuuden saamiin tukiaisiin (tässä tapauksessa lainoihin). Monet niistäkin on iäksi hävitty.
Fisker sai lainaa $528.7m, josta se ehti nostaa $193m ennen kuin hommalle laitettiin piste. Fiskeristä voi jo oikeutetusti sanoa, että se hoippuu konkurssin partaalla pääasiassa keskivertoa huonomman insinöörityön ja johdon päätösten vuoksi. Teslalla menee hyvin ja vastikään se ilmoitti aikovansa maksaa saamansa $465m lainan takaisin 5v. etuajassa.
Vestas ja Winwind kärsivät aiemmassa blogimerkinnössäsi kerratuista viranomaisten hidasteluista (Saksa) rakennuspäätöksissä sekä tietysti Kiina-ilmiöstä. Selviävät tai eivät, markkinat päättää. Varkauden akkutehdas oli tuhoon tuomittu jo ennen rakentamistaan. Suomessa ei kannata tehdä tonnilla sitä minkä kiinalaiset tekevät 250€/kWh. Fortumilla ei ole mitään aikeita luopua tuulivoimasta (http://www.fortum.com/fi/energiantuotanto/tuulivoima/pages/default.aspx).
Näistä asioista voi sitten jokainen tehdä omat johtopäätöksensä suuntaan tai toiseen. Pidetään kuitenkin luvut ja mittakaavat totuudenmukaisina.
Erittäin mielenkiintoinen blogikirjoitus. Luithan myös St1:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttosen vastauksen sekä Brunilan vastauksen tähän? Brunila ei sanomansa mukaan ole tuulivoimaa vastaan vaan kyseenalaistaa nimenomaan Suomeen rakennettavan tuulivoiman (vs. Tanska/Norja, jotka toimivat samoilla pörssisähkömarkkinoilla). Ihan asiallisia kirjoituksia kummaltakin asiantuntijalta, enpä menisi heidän kanssaan väittelemään omalla tietämykselläni. Rohkaiseeko tämä vai ei on taas lukijan tulkinnasta kiinni.
Hannu T Tanskanen, Vapaa tiedetoimittaja, Tekniikan Maailman tiedekirjoittaja 2003-2008, Muutos 2011 puolueen eduskuntavaali 2015 ehdokas. Vihdin kunnan 2. varavaltuutettu, ympäristölautakunnan jäsen, katselmusjaoston puheenjohtaja, ilmastostrategiaryhmän jäsen, Vihdin Veden johtokunnan varajäsen, Vihdin perussuomalaisten hallituksen jäsen ja varajäsen 2012-2014, Vihdin perussuomalaisten eurovaaliehdokas 2014.
Ilmastoblogien "Top 10" listalla 2013
Medianäkyvyyden asiantuntija CISION on listannut Suomen 2013 "Top 10" ilmastoblogit. Tämä blogi on ensimmäisenä kriittisenä blogina sijalla 8. Linkkiluettelossa (alla) CISION:n sivu.
"Seuraa niitä,jotka etsivät totuutta,
vältä niitä,jotka väittävät sen löytäneensä"
(Vaclav Havel)
Varaosat ja lisävarusteet historiallisiin ja urheiluautoihin (palvelu suomeksi)
Spareparts and accessories for historic and sportive cars (click picture)
"The absence of evidence is not evidence of absence"
"Mit der Dummheit kämpfen Götter selbst vergebens" (Friedrich Schiller)
UAH lower troposphere temperature data,Mauna Loa CO2 data,NOAA SWPC solar information
"Ei voi kuljettaa totuuden soihtua väkijoukossa käräyttämättä jonkun partaa" ( Sokrates 469 - 399 eaa. )
Ei niin kovin kauan sitten meni konkurssiin suuri amerikkalainen autonvalmistaja. Eurooppalaiset autonvalmistajat ovat suurissa vaikeuksissa ja tarvitsevat valtion apua. Autoja valmistuu enemmän kuin kukaan kykenee ostamaan. Fossiiliset polttoaineet saavat valtavia verohelpotuksia ja avustuksia pitääkseen hinnat alhaalla.
VastaaPoistahttp://www.moodys.com/research/Moodys-Global-auto-industry-likely-to-see-reduced-demand-growth--PR_255442
http://useconomy.about.com/od/criticalssues/a/auto_bailout.htm
http://www.nytimes.com/2012/10/24/business/global/france-to-back-peugeot-with-7-billion-euros-in-credit-guarantees.html?ref=autoindustry
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2013/feb/08/fossil-fuel-subsidies-tax-breaks
Mitä koetan sanoa on; taloudessa tapahtuu muutoksia. Kysyntä ja tarjonta vaihtelevat ja tuet vääristävät joskus tilannetta epäterveeseen suuntaan. Tätä tapahtuu kaikilla tuotannon aloilla.
Tapahtuuhan sitä markkinataloudessa, mutta tämän tuulimylly- ja aurinkokennoteollisuus on otsikoissa tuosta syystä yhtenään. Miljardin tukiaiset saanut amerikkalainen, Obaman "tulevaisuus", aurinkokennofirma "Solyndra" meni konkursiiin vain vuoden toimittuaan.
VastaaPoistaSähköautot Fisker Karma ja Tesla molemmat saivat puoli miljardia taalaa tukiaisia ja hoippuvat konkurssin partaalla. Suomessa Winwind potkii väkeä pellolle, maailman suurin, tanskalainen Vestas on konkurssin partaalla, Fortum ilmoitti luopuvansa tuulivoimasta (vaikka 200 miljoonan euron vuositukiaisilla ja 20 vuoden takuuhinnalla pitäisi olla rahantekokone) ja litiumakutyehdas Varkaudessa meni nurin myös
Pahoittelini painovirheistä, tällä tabletiila kirjoittaminen on haasteellista...
VastaaPoistaAivan samalla tavalla autoteollisuus on otsikoissa yhtenään. Solyndran (2005 - 2011) saama 535 miljoonaa on kärpäsen pieru Saharassa useimpiin perinteisen teollisuuden saamiin tukiaisiin (tässä tapauksessa lainoihin). Monet niistäkin on iäksi hävitty.
VastaaPoistaFisker sai lainaa $528.7m, josta se ehti nostaa $193m ennen kuin hommalle laitettiin piste. Fiskeristä voi jo oikeutetusti sanoa, että se hoippuu konkurssin partaalla pääasiassa keskivertoa huonomman insinöörityön ja johdon päätösten vuoksi. Teslalla menee hyvin ja vastikään se ilmoitti aikovansa maksaa saamansa $465m lainan takaisin 5v. etuajassa.
Vestas ja Winwind kärsivät aiemmassa blogimerkinnössäsi kerratuista viranomaisten hidasteluista (Saksa) rakennuspäätöksissä sekä tietysti Kiina-ilmiöstä. Selviävät tai eivät, markkinat päättää. Varkauden akkutehdas oli tuhoon tuomittu jo ennen rakentamistaan. Suomessa ei kannata tehdä tonnilla sitä minkä kiinalaiset tekevät 250€/kWh. Fortumilla ei ole mitään aikeita luopua tuulivoimasta (http://www.fortum.com/fi/energiantuotanto/tuulivoima/pages/default.aspx).
Näistä asioista voi sitten jokainen tehdä omat johtopäätöksensä suuntaan tai toiseen. Pidetään kuitenkin luvut ja mittakaavat totuudenmukaisina.
No jaa, ei tuo Anne Brunilan kirjoitus ainakaan rohkaise...
VastaaPoistahttp://fortumblog.wordpress.com/2012/08/07/pitaako-suomessa-haikailla-tuulivoiman-peraan/
Erittäin mielenkiintoinen blogikirjoitus. Luithan myös St1:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttosen vastauksen sekä Brunilan vastauksen tähän? Brunila ei sanomansa mukaan ole tuulivoimaa vastaan vaan kyseenalaistaa nimenomaan Suomeen rakennettavan tuulivoiman (vs. Tanska/Norja, jotka toimivat samoilla pörssisähkömarkkinoilla). Ihan asiallisia kirjoituksia kummaltakin asiantuntijalta, enpä menisi heidän kanssaan väittelemään omalla tietämykselläni. Rohkaiseeko tämä vai ei on taas lukijan tulkinnasta kiinni.
VastaaPoista