perjantai 29. maaliskuuta 2013

USA ja Kiina kilpailevat itsensä hengiltä aurinkokennoissa

The Examiner Vasta meni konkurssiin jättimäinen kiinalainen aurinkokennovalmistaja ja kennoja valmistuu enemmän kuin kukaan kykenee ostamaan...

6 kommenttia:

  1. Ei niin kovin kauan sitten meni konkurssiin suuri amerikkalainen autonvalmistaja. Eurooppalaiset autonvalmistajat ovat suurissa vaikeuksissa ja tarvitsevat valtion apua. Autoja valmistuu enemmän kuin kukaan kykenee ostamaan. Fossiiliset polttoaineet saavat valtavia verohelpotuksia ja avustuksia pitääkseen hinnat alhaalla.

    http://www.moodys.com/research/Moodys-Global-auto-industry-likely-to-see-reduced-demand-growth--PR_255442

    http://useconomy.about.com/od/criticalssues/a/auto_bailout.htm

    http://www.nytimes.com/2012/10/24/business/global/france-to-back-peugeot-with-7-billion-euros-in-credit-guarantees.html?ref=autoindustry

    http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2013/feb/08/fossil-fuel-subsidies-tax-breaks

    Mitä koetan sanoa on; taloudessa tapahtuu muutoksia. Kysyntä ja tarjonta vaihtelevat ja tuet vääristävät joskus tilannetta epäterveeseen suuntaan. Tätä tapahtuu kaikilla tuotannon aloilla.

    VastaaPoista
  2. Tapahtuuhan sitä markkinataloudessa, mutta tämän tuulimylly- ja aurinkokennoteollisuus on otsikoissa tuosta syystä yhtenään. Miljardin tukiaiset saanut amerikkalainen, Obaman "tulevaisuus", aurinkokennofirma "Solyndra" meni konkursiiin vain vuoden toimittuaan.

    Sähköautot Fisker Karma ja Tesla molemmat saivat puoli miljardia taalaa tukiaisia ja hoippuvat konkurssin partaalla. Suomessa Winwind potkii väkeä pellolle, maailman suurin, tanskalainen Vestas on konkurssin partaalla, Fortum ilmoitti luopuvansa tuulivoimasta (vaikka 200 miljoonan euron vuositukiaisilla ja 20 vuoden takuuhinnalla pitäisi olla rahantekokone) ja litiumakutyehdas Varkaudessa meni nurin myös

    VastaaPoista
  3. Pahoittelini painovirheistä, tällä tabletiila kirjoittaminen on haasteellista...

    VastaaPoista
  4. Aivan samalla tavalla autoteollisuus on otsikoissa yhtenään. Solyndran (2005 - 2011) saama 535 miljoonaa on kärpäsen pieru Saharassa useimpiin perinteisen teollisuuden saamiin tukiaisiin (tässä tapauksessa lainoihin). Monet niistäkin on iäksi hävitty.

    Fisker sai lainaa $528.7m, josta se ehti nostaa $193m ennen kuin hommalle laitettiin piste. Fiskeristä voi jo oikeutetusti sanoa, että se hoippuu konkurssin partaalla pääasiassa keskivertoa huonomman insinöörityön ja johdon päätösten vuoksi. Teslalla menee hyvin ja vastikään se ilmoitti aikovansa maksaa saamansa $465m lainan takaisin 5v. etuajassa.

    Vestas ja Winwind kärsivät aiemmassa blogimerkinnössäsi kerratuista viranomaisten hidasteluista (Saksa) rakennuspäätöksissä sekä tietysti Kiina-ilmiöstä. Selviävät tai eivät, markkinat päättää. Varkauden akkutehdas oli tuhoon tuomittu jo ennen rakentamistaan. Suomessa ei kannata tehdä tonnilla sitä minkä kiinalaiset tekevät 250€/kWh. Fortumilla ei ole mitään aikeita luopua tuulivoimasta (http://www.fortum.com/fi/energiantuotanto/tuulivoima/pages/default.aspx).

    Näistä asioista voi sitten jokainen tehdä omat johtopäätöksensä suuntaan tai toiseen. Pidetään kuitenkin luvut ja mittakaavat totuudenmukaisina.

    VastaaPoista
  5. No jaa, ei tuo Anne Brunilan kirjoitus ainakaan rohkaise...

    http://fortumblog.wordpress.com/2012/08/07/pitaako-suomessa-haikailla-tuulivoiman-peraan/

    VastaaPoista
  6. Erittäin mielenkiintoinen blogikirjoitus. Luithan myös St1:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttosen vastauksen sekä Brunilan vastauksen tähän? Brunila ei sanomansa mukaan ole tuulivoimaa vastaan vaan kyseenalaistaa nimenomaan Suomeen rakennettavan tuulivoiman (vs. Tanska/Norja, jotka toimivat samoilla pörssisähkömarkkinoilla). Ihan asiallisia kirjoituksia kummaltakin asiantuntijalta, enpä menisi heidän kanssaan väittelemään omalla tietämykselläni. Rohkaiseeko tämä vai ei on taas lukijan tulkinnasta kiinni.

    VastaaPoista