lauantai 14. huhtikuuta 2012

Räjähdys testeissä - Onko sähköauto pommi?






LÄHDE

Sähköautoihin, mm. Chevy Volt´iin tulevien li-ioniakkujen General Motorsin tutkimuslaboratoriossa Michiganissa akkutesteissä tapahtunut räjähdys aiheutti huomattavia vaurioita rakennukselle ja yksi työntekijä loukkaantui. Samaisen sähköauton akustohan syttyi tuleen törmäystestissä taannoin. Bensiiniä olemme oppineet käsittelemään niin hyvin, ettei siitä aiheutuvia auton räjähdyksiä uusissa autoissa juuri tapahdu. Bensiinitankki on kovaa polyteenia, jonka pinta on käsitelty fluorilla (muutoin bensiinihöyry tulee läpi) ja tankki on törmäyksen suhteen turvallisimmassa paikassa,taka-akselin päällä. Sähköauton akusto on paljon riskaabelimpi ja sen hajoaminen kolarissa voi aiheuttaa oikosulkuja ja räjähdyksenkin.

Kerroin näiden akkujen teoriasta ja rakenteesta yksityiskohtaisemminkin aiotussa Tesla-sähköauton jutussani TM:lle, olinhan keskustellut aiheesta vuosien aikana mm.
kalifornialaisen sähkökemian tohtori Manny Shaw´n kanssa, entisen GM:n tutkimusosaston johtajan, jota GM lensi kahdesti mantereen poikki houkuttelemaan sähköauton suunnitteluun,mutta tällä välin vaihtunut uusi päätoimittaja TM:ssä ei ymmärtänyt asiaa, vaan osti jutun USA:n kirjeenvaihtaja Ray Huttonilta, minä sain sentään lohdutukseksi siihen "laatikon" akkutekniikasta. Tässä tuo juttu, viimeinen esiintymiseni TM:n palstoilla:

TM 19-2008



Ja tässä hesarin päivän ilmastoteologinen pläjäys. "Ilmaston lämpenemisen" epäily on ovelasti rinnastettu evoluution ja kloonauksen epäilyyn,jotenkin kirjoittaja on unohtanut pannukakkumaan, siihenhän ilmastoskeptikot myös uskovat;):

HS:n ilmastoteologian päivän saarna

2 kommenttia:

  1. Musta tuntuu kyllä siltä, että juuri alarmistit uskovat luomiskertomukseen. Sehän selittäisi mikseivät he voi tajuta sitä miten ilmasto on jatkuvasti muuttunut maapallon historian aikana.

    Huvittavaa kyllä, ihan alkuaikoinahan ilmakehän hiilidioksidipitoisuus oli 10%. Kokeillaanpa syöttää tämä luku IPCC:n tietokonemalliin ;) No ei, silloinhan auringon "teho" ei ollut kuin 70% nykyisestä, mutta toisaalta aurinkotuulet olivat huomattavasti voimakkaampia, ja muidenkin kasvihuonekaasujen pitoisuudet olivat aivan eri luokkaa kuin nykyään.

    VastaaPoista
  2. Ja voi kyllä kuvitella mitä tapahtuu kun sähköauton akku räjähtää, kännykänkin akkuhan voi jo viedä näön räjähtäessään. Ainakin säästyy salamurhaajilta vaivaa kun riittää, että panee auton tekemään oikosulun käynnistyessään...

    VastaaPoista