torstai 17. toukokuuta 2012

Dodge Challenger - Al Bundyn auto,mutta pettymys

Dodge Challenger Challenger takaa 470 hp Dodge Challenger, jolla ajoin myös tuhatkunta kilometriä Floridassa, oli tavallaan pettymys, huolimatta huimasta 470 hp:n tehosta. Väri oli toki melkein sama kuin "Al Bundyn" Dodgessa, mutta urheilullisuus puuttui täysin. Malli vaikutti suorastaan vanhoilliselta valtavine renkaineen ja yleensäkin kokonsa johdosta. Yksi kerta riitti, seuraavat valintani ovat suosikkijärjestyksessä Corvette ZHZ, Mustang GTI Shelby tai Chevy Camaro SS.

15 kommenttia:

  1. Olen ex. jenkkiautoharrastaja. Pidän kyllä edelleen vanhoista kunnon muskelijenkeistä. Ei niiden ajo-ominaisuuksia voi kehua, mutta niissä oli sitä jotain. Nämä uudet ovat tyyliltään jotenkin säälittäviä. Jenkkiautoiluni loppui siihen, kun näiden uusien laatu laski italialaiselle tasolle. Yksi uudehko lojuu edelleenkin takapihalla, kun mitkään rahat ja aika eivät enää riittäneet sen jatkuvaan korjaamiseen.

    Corvette ZR1 on ehkä ainoa jenkki, joka on ominaisuuksiltaan niin houkutteleva, että se kompensoisi niiden paskan laadun, mutta periaatteesta en koske vapaaehtoisesti mihinkään kommunistiseen tuotteeseen. GM valmisti autoja, joita kukaan ei halunnut, joten valtio sosialisoi sen ja laittoi siihen järjettömän summan kansalaisilta ryöstettyä rahaa. Valtio on kyllä pudottanut omistustaan n. 30 prosenttiin, mutta se on tapahtunut ammatiliittojen hyväksi eli ojasta allikkoon. Government Motors Spends Your Money

    Ford on ainoa jenkkivalmistaja, joka selvisi ilman massiivista valtion tukea. Hatunnosto siitä, mutta heillä ei ole yhtään autoa, joka sytyttäisi, ei edes se 1000 hp Mustang. Okei, no Ford GT kyllä kelpaisi.

    Jenkkien ainoa vahva puoli on niiden halpa kilohinta ja tehohinta hankittaessa kotimaassaan.

    Mitä tehoihin tulee, niin sen 1000 hp:tä saa irti muistakin autoista after markettina.

    Odottelen tässä tilaisuutta hankkia Nissan GT-R:n, mutta kyllä jokin seuraavistakin kelpaisi:
    Porsche Carrera GT, 911, GT3 RS jne.
    Audi R8, RS..
    Mercedes SL, CLS AMG
    BMW M3, M5, Z4 M

    Jokainen niistä löylyttää tehokkaimmatkin Mustangit radalla. Ainoa Mustang, joka pystyy pistämään kampoihin on Roushin alustallaan räätälöimä.

    VastaaPoista
  2. Joo,tunnen tyypin. Rassaavat ladossaan 50-luvun jenkkejä, ei mitään käsitystä uusista. Ota vertailukohdaksi myös 50-60-luvun bemari (montako löydät, Kuubassa ajetaan edelleen 50-luvun jenkeillä).
    Saahan mihin tahansa virittelemällä tehoja,nyt puhun vakioautoista. TopGear ylisti uutta Corvettea "Valo tulee USA:sta, uskomaton alusta, uskomaton pito,auto joka päihittää Ferrari Enzon viidesosahinnalla".
    Riisi- tai natsikiikkua en ottaisi ilmaiseksikaan, tosin nyt köyhänä on pakko ajaa moisella (nyyh..). Minulla oli itselläni muutaman vuoden Porsche 944. Ei tuo nyt kummoinen ollut,naapurit sentään tuli kateellisiksi;).

    On mielenterveyden hoitoa käydä pari-kolme kertaa vuodessa jenkeissä ajamassa oikeaa autoa,sellaisesta on täällä Wanhassa Pervolassa vain kalpea käsitys.
    Nuorempana kävin jopa kahdeksan kertaa vuodessa.

    TM:han aikoinaan laittoi radalla vierekkäin tehokkaimman Ferrarin, tehokkaimman Porschen ja Corvetten,Vette pesi molemmat mennen-tullen;).

    VastaaPoista
  3. Onhan Dodgessa sentään moottori!Luin tuosta Moottori lehdestä että uusi challengeri 5.7l koneella maksaisi kaikilla herkuilla vajaa 24000e.Siis jenkkilässä.Kyllähän vette varmasti näistä se urheiluauto on.Mutta kyllä näillä muillakin kahvilla kävisi. t.juha-matti

    VastaaPoista
  4. Al Bundyn rotke ei ollut Challenger.
    http://www.dodgepedia.org/wp-content/uploads/2008/03/dodge.jpg
    t. -70 mallisen muskelijenkin omistaja.

    VastaaPoista
  5. Urheiluautoja voi arvostella vain ajamalla niitä siihen malliin, johon ne ovat suunniteltuja. Tämä tarkoittaa sitä, että niitä pitää ajaa radalla ennenkuin voi lausua niistä yhtään mitään.

    Milläs radalla kävit noita autoja kokeilemassa? Vai estikö vuokrasopimus radalla-ajon?

    Harvassa autossa yhdistyy käytettävyys ja urheilullisuus - mieleen tulee vain Porsche.

    VastaaPoista
  6. Ferrari nyt ainakin on ylihinnoiteltua p*skaa. Porsche on laadultaan huippuluokkaa. Corvetet toisaalta ovat halpoja, mutta kestävyydestä en tiedä, ei ole kokemuksia. Porschen tavaramerkkihän on nimenomaan se, että autoa ei tarvitse joka kädenkäänteessä viedä korjaamoon.

    VastaaPoista
  7. Olen omistanut pitkälle toista kymmentä jenkkiä ja niistä vain kolme on ollut museoikäistä 60-luvulta. Haaveena on tosin ollut hankkia -70 Plymouth Hemi-Cuda, -70 454 Chevelle SS, -70 Buick GSX Stage 1 tai -69 Ford Mustang Boss 429 mainitsemaksesi "talliautoksi". Myös minä olen reissaillut jenkeissä ja vuokraillut mustangeja.

    Ei millään pahalla, mutta 944 oli Porschen äpärälapsi.

    Kun kerran otit Top Gearin puheeksi, niin riisikuppi Nissan GT-R näyttää olevan sen Power Lapsissä korkeammalla kuin yksikään Corvette. Power Laps

    Mitä tulee mainitsemaasi natsikiikkuun, niin nykygermaaneilla on vähemmän yhteistä fasismin ja natsismin kanssa, kuin jenkkihallituksella, joten sillä perusteella jenkkiautoja voisi hyvällä syyllä kutsua fasistilulliksi vastavetona natsikiikulle.

    Fasismiin liittyen presidentti Obama antoi maaliskuussa Executive orderin, jonka perusteella valtio voi kansallisen turvallisuuden nimissä sosialisoida ja ottaa määräysvaltaansa käytännössä minkä tahansa haluamansa asian: National Defense Resources Preparedness executive order. Määräys antaa valtuudet siihen muulloinkin kuin akuutissa kriisissä. Toivottavasti kukaan ei enää usko illuusioon Amerikan vapaudesta ja kapitalismista.

    VastaaPoista
  8. @ "Onhan Dodgessa sentään moottori"

    Onhan siinä, tuo 5,7 litran V8 HEMI, samanhan saa
    myös Chryssen kolmesataseen. Mahtava mylly,mutta
    Dodge itse ei minussa intohimoja herättänyt,vaikka
    olenkin Al Bundyn ihailija (siis miehessä joka epä-
    onnistuu kaikessa on jotain tuttua ..;).

    VastaaPoista
  9. @ "Al Bundyn rotke ei ollut Challenger"

    Eipä ei, vain sama merkki, eri malli. Painava
    oli, kun Al sitä työnsi työhön ja takaisin;).
    Maksoikohan kilpailija vai GM sarjan tekijöille?

    VastaaPoista
  10. @ "Milläs radalla kävit noita autoja kokeilemassa?"

    En ole kilpa-autoilija, kommenttini ovat tavallisen autonkäyttäjän. Kovin mittarinäyttämä
    johon Corvetella Floridan Turnpikella uskaltauduin oli 250 km/h,siinä kohtaa motti vasta alkoi heräillä, minulta meni hermo, kun muut tulivat niin kovaa perä edellä vastaan.
    Omalla Porschella pääsin 240 km/h,mutta en kerro missä;).

    VastaaPoista
  11. @ "Ei millään pahalla, mutta 944 oli Porschen äpärälapsi"

    Niin, oli se kuitenkin jo kokonaan Porschen suunnittelua, toisin kuin 924, joka oli Audin alustalla. Kyllä minunkin mielestäni 911 on se
    ainoa oikea, mutta takatuupparin ajaminen nyt on kuin lekaa varsi edellä heittäisi.

    VastaaPoista
  12. @ Ja Obinahan nyt yrittää tehdä Ameerikasta Wanhan Euroopan tapaisen Uuden Sodoman ja Gomorran. Kyllä homppelikanta ja Pittbullin syönti riittänee kaatamaan jatkohaaveet, 36%:lla jenkeistä on koira.

    VastaaPoista
  13. Kuten epälinkin, niin ajat tehokkailla vuokra-autoilla vain suoria teitä. Suoran tien ajamiseen sopivan auton suunnittelu ei kaksista insinööritaitoa vaadi. Urheiluautosta nauttii kunnolla vasta, kun liikutaan pidon rajamailla ja osittain ylikin - ei niissä muuten mitään ideaa ole ajaa.

    VastaaPoista
  14. Jos pidät Al Bundysta, et voi olla pitämättä
    Archie Bunkerista. Menikö oikein?

    VastaaPoista
  15. No,oli tiessä mutkiakin;).

    Kivahan Archiekin oli,ei ihan niin crazy kuin Al.
    toki Al ja Archie ovat Hollywoodin karrikatyyreja klassisesta "punaniskasta",mutta vaihteluna täällä
    hinttihiipparien maassa virkistävää.

    VastaaPoista