lauantai 16. helmikuuta 2013

Sähköautoja ei huoli kukaan

LÄHDE Ei ainakaan Amerikoissa. Naurettava määrä on myyty kovaan hintaan muutamalle superrikkaalle ja "tiedostavalle" Hollywood-tähdelle tästä miljardeja vaatineesta projektista nimeltä sähköauto. Wanhan Euroopan ilmastotalebanit vaatinevat meitä kohta kulkemaan hevosella, kun niitä ei meetvurstiksikaan saa laittaa?

7 kommenttia:

  1. Aika raflaava otsikko linkitetyn jutun sisältöön nähden... Tämä nyt käsitteli lähinnä Australiaa, vaikka sivusi jenkkejäkin. Kenenkään ei ole pakko ostaa sähköautoja, eikä useimmilla ole vielä edes varaa. Ihmettelenkin lähinnä sitä, että Australiassa myytiin vain 25 000 V8-autoa... Kuka muuten vetää tätä miljardiprojektia ja missä siihen voi osallistua jos haluaa? Miten hevosenliha liittyy ilmastotalebaneihin? Minusta on sääli jos hyvää lihaa heitetään hukkaan pelkästään periaatesyistä. Japanissa tarjotaan paremmilla aterioilla mm. hevos-shashimia (raakaa hevosenlihaa), erittäin hyvää. En usko että i-talebanit rohkaisevat hevosen käyttämistä liikenteessä, ne tuottavat liikaa metaania..

    Eiköhän se ole enimmäkseen kukkahattutätiosasto, joka on pöyristynyt hevosenlihan käytöstä. Pakkausmerkinnöt kyllä saisivat oikeasti pitää paikkansa, mutta sitten varmaan loppuisi menekki hevoslasagnelta kun perheenäidit eivät hyväksyisi söpön eläimen syömistä...

    VastaaPoista
  2. Miten tästä tuli mieleen vegaani(t), jolla on koiria. Mitä ne koirat muuten syövät?
    Koiranruokaan käytetty liha on kuulemma täysin eri asia?

    Ihan sama se tuntuu olevan sähköautojen kanssa, uutisissa ja jopa mainoksissa kun ne muuttuvat päästöttömiksi, se on sitten taas eri asia sähkötuotannon aiheuttamat päästöt!

    Kyllä minulle kelpaisi sähköauto, jos sen samaan hintaan kuin nk. normaalin auton ja kaupan päälle agregaatin, että saan esim. ladata akkuja sitten pahimpaan ruuhka-aikaan Kehä I:llä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne pöljät syöttää koirilleen sitä samaa kasvismoskaa mitä itsekkin syövät, ja sitten ihmetelevät kun se karvakonsentraatio ei voi oikein hyvin.

      Mitä tulee tuohon aggregaattiin, niin pistäppä googleen hakusanaksi 'EV generator trailer' ja hämmästy.

      (siis onko pöljempää keksitty, tehdään sähköauto ja sitte perään polttomoottoriagregaatti jolla se auto liikkuu)

      Poista
  3. Tässä on saattanut syntyä sellainen kuva, että minä vastustaisin vain periaatteesta kaikkea uutta tekniikkaa, mutta näin ei suinkaan ole. TM:ssa sain painostaa aikalailla että sain luvan Tesla-juttuun ja käyntiin valmistajalla.

    VastaaPoista
  4. @kyl: Hyvä huomio vegaaneista :D Sähköautojen päästöttömyys on taas markkinamiesten asia. On kyseenalaista käyttää tällaista mainoslausetta, mutta mainosmiehet harvemmin pyöristävät asioita tuotteelle negatiiviseen suuntaan, pikemminkin päinvastoin. Sille ei kai voi mitään. Pitäisi ainakin lisätä, että "paikallisesti päästötön"

    Normaaliauton hintaista sähköautoa saat kyllä odottaa. Kun nyt päästäisiin siihen, että hintaeron voisi säästää bensan hinnassa vaikka 5 vuoden aikana, niin se olisi hyvä alku. Siinäkin voi kyllä muutama vuosi aikaa vierähtää.

    Vastoin (jostain syystä) yleistä käsitystä, sähköauto itse asiassa viihtyy kehä I:n ruuhkassa polttisautoa paremmin, eikä akun loppumisesta ole pelkoa, varsinkin jos lämmitys on hoidettu polttoaineella (kuten olen täällä todennut aiemmin, polttoaine on lämmitykseen hyvin energiatehokasta ja sitä kuluu n. 1,1 - 1,2 dl/kW/h, palaminen on täydellisempää kuin moottorissa). Sähkömoottori ei kuluta mitään kun auto seisoo ruuhkassa ja osan jatkuvaan jarrutteluun käytetystä energiasta voi ottaa talteen. Aikaahan tässä ei tietenkään säästy samalla tavalla kuin jos lataus olisi mahdollista ruuhkassa seisomisen aikana.

    Samanlaisen säästön ruuhkakulutuksesta voi saada jo hybridillä joka sammuttaa moottorin kun auto ei liiku ja pystyy myös tallentamaan jarrutusenergiaa. Ehkä tällainen ratkaisu sopisi sinulle paremmin... vaikka niitäkään ei kyllä saa samaan hintaan kuin normaaliautoja. No, start-stop -automatiikka alkaa kuitenkin olla jo vakiovarusteena monissa uusissa autoissa. Helsingin liikenteessä siitä voi olla jopa hyötyä toisin kuin maaseudulla.

    VastaaPoista
  5. En pidä tuosta start/stop-automatiikasta ollenkaan, ajoin noin 600 km viime vuonna Liguriassa Ford Focuksen "Eco"-vehkeillä, aivan uusi. Mahtaa olla akku ja startti lujilla?

    VastaaPoista