perjantai 6. tammikuuta 2012

Lentoliikenteen päästöjen kauppasota iskee kovimmin Suomeen












Taas yksi EU:n "loistokkaista" ideoista, lentoliikenteen päästömaksut,jotka tulivat voimaan tammikuun alusta, iskee pahimmin Suomeen. Finnairin liikenteen avainreitit kulkevat Kiinaan ja Kiina on kieltäytynyt maksuista.

Jos EU vaatii ne, Kiina voi kieltää EU:n koneiden lennot alueellaan, mahdollisesti myös USA. Eli ensin Durban "lahjoittaa" Suomelle kenties 100 miljoonan euron vuotuiset lisämaksut, kun metsien roolia hiilinieluina vähennetään, nyt sitten lentoliikenteen päästöhölmöily kaataa kenties kansallisen lentoyhtiömme. Ja lentoliikenteen päästöt edustavat vain noin kolmea prosenttia "kasvihuonekaasupäästöistä".

Missä ovat ne EU:n "edut" meille, jotka maksamme jopa Ison Britannian EU-maksuja pari sataa miljoonaa euro vuodessa? Kalliiksi käy "vihreä talous" meille!



AFP


"China, of course, will not cooperate with the European Union on the ETS (emissions trading scheme)," said Chai Haibo, deputy secretary-general of the China Air Transport Association, which represents the country's airlines.

He said the Chinese government was considering "counter-measures" against the European Union, but gave no details.

China reportedly blocked an order by Hong Kong Airlines for billions of euros' worth of Airbus aircraft earlier this year in retaliation for the EU move, underscoring the potential for a significant trade row"



HS

"Kiista maksuista on kuitenkin kohtuuton. Erityisen kohtuuton se on, jos lopputulos on jonkinlainen kauppasota ja koston kierre. Eivätpä tosin lentotoiminnan saasteetkaan ole valtavat: niistä tulee kolmisen prosenttia kaikista kasvihuonepäästöistä"

4 kommenttia:

  1. Tätä se on kun ahneimpien annetaan päättää asioista. Pitäis olla joku "ahneettomuustesti" kaikille niille jotka päättävät vähänkin isoimmista asioista. Nykyään päätökset tunnutaan tekevän niin, että päättäjälle itselleen olisi niistä mahdollisimman paljon hyötyä hänen urallaan.

    VastaaPoista
  2. On tämä aivan uskomatonta hölmöilyä.
    Miksi hallitukset yleensä valitsevat ympäristöministereikseen täysin jalat ilmassa tai kaasussa toimivia henkilöitä?
    En ikinä usko että EU kompensoi mitenkään metsien
    hiilinielumaksua.
    Mitä tulee lentoliikenteen veroon, niin
    siitä ei seuraa mitään hyvää; ei ilmastolle, ei taloudelle, ei kauppasuhteille.
    Kiinan ei Airbus -kaupoille luulisi jo merkitsevän viherhatuille ja hallituksien päättäjille, että näin ei voida jatkaa, vaan
    asioista pitää sopia yhdessä.
    Näyttää sille, että EU luulee olevansa niin mahtava vaikuttaja, että muut valtiot vaan nöyrästi sopeutuvat sanelupolitiikkaan.
    Mikä ihme meidänkin hallitusta oikein vaivaa? Säästöjä pitäisi tehdä, mutta niitä vaan olemattoman uhkan takia lisätään.

    VastaaPoista
  3. Alkaa tulla mitta niin täyteen, että äänestän kohta Väyrystä tai Soinia vaikka henk kohtaisesti vihaan heitä.

    VastaaPoista
  4. Mieluummin Soinia, Väyrynen on häikäilemätön opportunisti,ehdotti uutta 50 vuoden YYA-sopimusta vain pari viikkoa ennen neukkulan kaatumista;)!

    VastaaPoista