perjantai 4. toukokuuta 2012
Palkkiomatka Copterlinella Tallinnaan
Viime vuonna uudelleen aloittanut Copterline tarjosi vanhoille asiakkailleen ilmaisen kahden hengen "tutustumismatkan" edestakaisin Tallinnaan viime syksynä. Olin lentänyt aiemmalla Copterlinella ja samalla uudella helikopterilla seitsemän kertaa tuon matkan, kahdesti tyttäreni kanssa ja kerran kolmistaankin, vaimo myös mukana, joten pääsin "listalle" nähtävästi tuon johdosta, kutsu tuli suoraan toimitusjohtaja Kari Ljunbergilta,kokeneelta helikopteripilotilta.
Lähtömme Helsingin terminaalista Hernesaaresta oli lokakuun alun aamupimeällä, ensimmäisellä aamun vuorolla. Terminaalin palvelu oli entistä businessluokkaa ("Fastclass") ja aamupala maittava. Kopteriin siirtyminen tapahtuu kovan melun säestämänä, kaksi yli 3000 hevosvoiman turbiinia ovat jo käynnissä ja roottorin lavat pyörivät, niin korkealla, ettei elokuvien tapaan tarvitse kumartaa sisään mennessään.
Pystynousu noin viiteen metriin, sitten parin sekunnin tarkistus ja menoon, aamusumu on niin voimakas, ettei merta juuri näy. Tallinnaan laskeutuminen 18 minuttia myöhemmin ja käymme syömässä "aamupalaksi" tuhdin pippuripihvin Wanhankaupungin "Arizona"-baarissa, sitten taas taksilla terminaaliin ja kotimatkaan. Paluussa kone on täysi (12 + kaksi pilottia), mennessä pari paikkaa vapaanakin ja itse toimitusjohtaja on mukana, samoin kovin tunnetun näköinen poliitikko, Edgar Savisaar, ellen erehdy, diplomaattiauto on kuskin kanssa vastassa Hernesaaressa (en kertonut tästä aeimmin, etten paljasta mahdollista valtiosalaisuutta). Ehkäpä Savisaar oli tulossa keskustelemaan kaupunginjohtaja Pajusen kanssa yhteisestä unelmasta, Tallinnan tunnelista? No niin, kaikenkaikkiaan mukava "palkkiomatka" vanhalle asiakkaalle. Pahoin pelkään, ettei tuo nytkään tule kannattamaan, laivalla pääsee parissa tunnissa kymnmenesosahinnalla, mutta toivon olevani tällä kertaa väärässä, tässä on jotain hohtoa. Copterlinea edeltävä helikopterilentoni tapahtuikin Los Anglelesissa LAX:sta eli kv-kentältä Hollywood-Burbankin kentälle, seitsemän minuuttia aivan Vietnamin sodan Sikorskyn näköisessä vehkeessä,olin ainoa matkustaja. Roottori pyöri jo ja kone tärisi parkkihallin katolla, kun musta pilotti hyppäsi ulos hakemaan jotain ja hihkaisi mennessään, "älä koske mihinkään". Vähän hirvitti, jospa nousee itsestään? Burbankissa liiketuttavani oli vastassa ja kenttävirkailija toivotti tervetulleeksi selvällä suomella, jet-set elämää! P.S. siis ei tuo Copterline-matka aivan ilmainen ollut, sitouduin antamaan asiantuntijalausuntoni ja mahdolliset suositukseni parannuksista yhtiölle.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ettei aarre mee ohi, kun oot liikenteessä.
VastaaPoistahttp://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=n1I9C5lYaRs
@Jahas, "jäätikkötyttö" lentää taas. Kyllä ne innokkaat asian harrastajat hakevat vehkeet vaikka Kuusta! Ilmailun museoissa en paljon ole käynyt, mitä nyt LeBourgetissa (taas juhannuksena)ja H:ki-Vantaalla tietenkin. Losin satamassa olevassa Queen Maryssa olen käynyt kolmasti, valitettavasti se jättimäinen Hughesin lentovene oli silloin lainassa jossain sisämaassa.
VastaaPoistaMä oon innokas harrastelija historiassa,
PoistaTästä tykkäsin.
http://www.combinedfleet.com/kaigun.htm
Mitenkäs tuo on mahdollista, että koneen yläpuolelle oli kertynyt muutamassa kymmenessä vuodessa yli 80 m jäätä, kun jäidenhän kerrotaan olevan jo lähes sulaneen...
VastaaPoista@Epäilemättä uskovat selittävät sen niin, että jään kasvu juuri todistaakin sen sulamisesta;).
VastaaPoistaMutta mutta... jääthän ovat sulaneet muualla kuin mistä tämä P-38 löydettiin! Tai ainakin näin sen voi selittää, jos on pakko tämä sulamattomuus selittää!:o
VastaaPoistaNo ethän sie joka paikkaa kerkee.
VastaaPoistahttp://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=DyqqvmC8Q1w
Ilkka
@Kiitos vaan kaikille youtube-linkeistä. Katsoin ne tällä kertaa,vaikka yleensä vältän,sillä tutun tietokonegurun mukaan niistä voi saada viruksia. On minulla kyllä tehokas virutsorjuntaohjelma koneellani.
VastaaPoista@kyl
VastaaPoistaSelityksistä ei ole pulaa,kun alarmistit vauhtiin pääsevät;). "Jos tosiasiat eivät tue teoriaa,sen pahempi tosiasioille" (Mr.Murphy).
Videossahan mainittiin että lentokokoneet
VastaaPoistaolivat sulattaneet itsensä jään läpi.
Ilmeisesti lentomiehistöllä oli jäänyt lämmityslaite päälle poistuessaan koneista.
Joku tetämätönhän saattaisi kuvitella jäätä kertyneen koneiden päälle 100 metriä nykypäivään mennessä.
Ilkka
Kuinka huolimattomia ovat lentäjät olleet tuolloin, kun ovat jättäneet lämmityslaitteen päälle. Toivottavasti tuomio heille oli "grounded"! Ajetelkaa nyt, että kuinka paljon se on kuluttanut "löpöä" - ja tuottanut hiilidioksidia(kin)!
PoistaVain onko sitten kylmästä "siirtynyt energiaa" lentokoneeseen?
@No tuo on kyllä täyttä tarinaa,koko koneen pitäisi kuumentua vuorokausiksi, että sulattaisi itsensä jään läpi. Yksinkertaisesti jäätikölle sataa lunta ja peittää vähitellen, paineessa alempi lumi puristuu jääksi. Ehkä kommenttisi olikin sarkasmia;)?
VastaaPoistaJos lukee hesaria ja katsoo tv uutisia, tulee sarkastiseksi, mutta ei haluaisi olla kyyninen.
PoistaSen takii mä luen uutiset maailman mediasta.
Ja neki rivien välistä.
Ilkka
Et sä kyllä niistä youtuupeista viruksia onnistu saamaan jos linkki vie itse youtube.com-sivustolle, ja sulla on virustentorjunta. Sen verran uskaltaisin itsekin jonkun sortin asiantuntijana sanoa. Sehän on vain flash-video, siihen ei pysty piilottamaan virusta. Sen sijaan jos painelet kuvauksen linkkejä ym niin voit onnistua viruksenkin saamaan.
VastaaPoista@kyl
VastaaPoistaTuolloin 1942 eli syntymävuotenani kukaan ei vielä ollut kuullut ilmaston lämpenemisestä,oli paljon muutakin ajateltavaa,vaikkapa parhaillaan riehuva toinen maailmansota. Nyt jälkeenpäin tutkiskellen ja viherfysiikan mukaan tosin mitä hyvänsä on saattanut tapahtua, lämpöä todellakin avainpremissinsä mukaan siirtynytkin jäästä koneeseen ja humpsis... sinne upposi!